Hyundais nyheter på CES-mässan i Las Vegas

Hyundais nyheter på CES-mässan i Las Vegas

• Uppdaterad Head-Up Display (HUD) som tolkar in och visar information från bilens omgivning
  • Framtiden för tredimensionella rörelsekontroller

Stockholm den 9 januari 2015

Idag avslutas den stora CES-mässan i Las Vegas i USA där Hyundai presenterat sin senaste teknik och innovation för framtidens bilar. I framtiden kommer Hyundai bl.a. att fokusera på röstigenkänning, handrörelse-kontroll, mindre bärbara enheter som är sammankopplade med bilen samt mobilapplikationer.

Head-Up Display med Augmented Reality och bärbara enheter
De första varianterna av Head-Up Display introducerades i bilar i slutet av 80-talet i form av en projektion av hastighetsmätaren mot vindrutan. Syftet var att hålla förarens ögon på vägen istället för på instrumentbrädan. Sedan dess har utvecklingen gått långt och i Hyundais flaggskepp Genesis sitter bland den mest sofistikerade tekniken i världen på området. Förarinformation som farthållning, navigation, döda-vinkeln varnare, kollisionsvarnare och filövervakning projiceras i framrutan. Med hjälp av projiceringsteknik upplevs all denna information att projiceras ungefär två meter framför föraren, för att optimera synfältet och inte göra avkall på säkerheten. Allt detta erbjuds i de Hyundai Genesis som säljs idag.

Nästa steg som Hyundai arbetar med är Augmented Reality. I stora drag handlar det om en stor mängd annan information som blir tillgänglig i HUD:en i form av animationer, t.ex. väg- och väderförhållanden. Föraren kommer få upp en animerad varningssignal när en annan bil gör en plötslig sväng in i förarens fil, föraren kommer kunna se animerade pilar i vägen för att leda av till avfarter, vägskyltar kommer att belysas osv.

Den uppdaterade HUD:en kommer också kunna länkas till ett armband som föraren kan ha på sig. Bandet vibrerar när filövervakningssystemet är aktivt, eller när en annan bil gör en plötslig sväng in i förarens fil. Men armbandet kommer också att övervaka förarens hjärtrytm och kan varsko larmcentralen om hjärtrytmen förändras kraftigt.

Tredimensionella rörelsekontroller
På mässan presenterade också Hyundai en rad andra innovationer inuti bilen, som gick under paraplynamnet Hyundai Cockpit Concept. En av de största nyheterna är rörelsestyrning med hjälp av tredimensionell igenkänning av handrörelser. Denna funktion gör att föraren inte behöver trycka på knappar eller vrida på reglage då systemet känner igen förarens handrörelser istället. En enkel handgest kan exempelvis spela musik och byta låtar i bilen eller välja destination ur navigations-menyn. Och allt är naturligtvis integrerat med HUD-systemet.

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham
PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
+46-706-88 50 31
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens fjärde största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se