Hyundais nyheter på motormässan i Paris

Hyundais nyheter på motormässan i Paris

• Världspremiär för nya i20
  • Nya i20 utrustas med ny 1,0-liters T-GDI motor under 2015
  • Hyundai visar nya koncept på drivlinor med förbättrad bränsleeffektivitet

Hyundai visar upp nya generationens i20 på motormässan i Paris. Med sin sofistikerade design, klassledande kupé- och bagageutrymme och komforthöjande utrustningsalternativ har nya i20 vuxit i såväl storlek som körupplevelse jämfört med tidigare generationens i20. Bilen är designad och byggd i Europa för europeiska konsumenter och därför den självklara huvudattraktionen för Hyundai under årets upplaga av motormässan.

Hyundai bekräftar också att modellvarianterna av nya i20 kommer att förstärkas med en ny, mindre 1,0-liters turboladdad tre-cylindrig bensinmotor under 2015 som även är aktuell för den svenska marknaden. Den nya 1,0-liters T-GDI-motorn med kodnamnet Kappa är den första i en generation av mindre, turboladdade bensinmotorer som ger bättre prestanda, köregenskaper och bränsleekonomi. Motorn är utvecklad på Hyundais europeiska teknikcenter i Rüsselsheim och producerar upp till 120 hästkrafter och 172 Nm i vridmoment.

Allan Rushforth är Senior Vice President för Hyundais europakontor och säger: ”i20 är en heleuropeisk bil och vi är stolta över att kunna presentera den här i Paris. Med vår nya 1,0-liters motor följer vi trenden med små, turboladdade motorer som ger en härlig körkänsla men som samtidigt har en god bränsleekonomi. Den nya motorn förstärker Hyundais engagemang för en hållbar framtida bilism i Europa och ger en indikation över vart Hyundais framtida drivlinor är på väg”.

För att ytterligare förstärka Hyundais position inom den framtida hållbara bilismen visar man också upp en bränsleeffektiv 1,4 liters bensinturbo med direktinsprutning (T-GDI), en 48 volts hybridversion av i40 samt en ny generation i30 som drivs av komprimerad naturgas (CNG).

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Lindham
PR- och informationschef Hyundai Bilar AB
+46-706-88 50 31
Erik.lindham@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 111 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 186 länder via 5 300 återförsäljare. 2013 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens fjärde största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se