i40 – en milstolpe för Hyundai

i40 – en milstolpe för Hyundai

Nya i40 är ett viktigt steg i Hyundais fortsatta utveckling – och målsättning att växa till världens största biltillverkare – och på den svenska marknaden är den en av de viktigaste modellerna någonsin.

Hyundai i40 lanseras först som kombi och med en längd på 4,77 meter kör den rakt in i D-segmentet, eller stora mellanklassen som den brukar kallas i Sverige. I det segmentet är mer än 75 procent av bilarna i kombiutförande och de flesta säljs som företags- och tjänstebilar. I Sverige siktar Hyundai nu på en rejäl inbrytning på den marknaden.

Lanseringen av nya Hyundai i40, som visades upp för världen för allra första gången på 2011 års bilsalong i Genève, är en av byggstenarna
i Hyundais nya paroll ”New Thinking. New Possibilities”. Bilen har konstruerats och formgivits vid Hyundais europeiska Forsknings- och Utvecklingscenter i Rüsselsheim, Tyskland, och erbjuder komfort, säkerhet, utrustning och kvalitet i premiumklass – utan att kosta
som en så kallad premiumbil.

Hyundai i40 börjar säljas under sommaren 2011 och kommer alltså först som kombi. i40 åtnjuter förstås, liksom alla nya personbilar från Hyundai, den ovanligt generösa garantin ”Five Year Triple Care”, som innebär 5 års Nybilsgaranti (utan milbegränsning), 5 års Vägassistans och 5 års Serviceassistans.

Utvecklingen av Hyundai i40 kännetecknas av det nya formspråket ”fluidic sculpture”, som ger bilen ett originellt och kraftfullt utseende. Karosslinjerna sveper upp från fronten längs sidorna och upp i taket och möts sedan i bakpartiet. Typiska detaljer är den sexkantiga grillen
och stora ”juvelliknande” strålkastare.

Bilens axelavstånd är 2 770 mm, vilket resulterar i de bästa inner-utrymmena i klassen. i40 har en takhöjd på 1 025 mm, bredden i axelhöjd är 1 455 mm och benutrymmet fram 1 170 mm. Bagage-utrymmets volym är också mer än vad konkurrenterna i klassen kan erbjuda: 553 liter med uppfällt baksäte och 1 723 liter när baksätena
är nedfällda. Baksätet är 60/40-delat och har dessutom en skidlucka. Lastförskjutningsskydd är standard liksom utdragbart insynsskydd med snabböppningsfunktion.

Kvalar in som miljöbil

Hyundai i40 kommer med tre Euro5-godkända motorer, två för bensin och en för diesel. Bensinmotorerna är på 1,6 l/135 hk och 2,0 l/177 hk, medan turbodieseln på 1,7 liter ger 136 hk – och ett maximalt vrid-moment på hela 325 Nm. Den motorn är dessutom så snål att i40 1.7 CRDi kvalar in som miljöbil! Sexväxlad manuell låda är standard och till de båda större motorerna finns en sexväxlad automat som tillval.

Bilen har ett chassi som kombinerar säkra vägegenskaper med hög åk-komfort. Den har individuell hjulupphängning, skruvfjädring, dubbel-verkande gastryckstötdämpare och krängningshämmare fram och bak. Framvagnen är av McPherson-typ och bak sitter en multilänkaxel.  Skivbromsar fram och bak, de främre ventilerade. 16-tums lättmetall-fälgar med 205/60-däck är standard, 17- och 18-tumshjul finns som tillval.

Den höga utrustningsnivån hos i40 väntas attrahera många kommande köpare. Utrustningen innefattar parkeringssensorer fram och bak liksom anslutningsprogram som Bluetooth handsfree och backkamera med bildprojicering i backspegeln. När det gäller komfort och bekvämlighet har i40 bland mycket annat värme- och ventilationskanaler även till baksätet, eluppvärmda säten även bak (ytterplatserna), liksom nya finesser för klassen såsom system för automatisk borttagning av imma och eluppvärmd ratt (ställbar i höjd- och längsled).

Den omfattande listan över standardutrustning innehåller även luftkonditionering, rattmanövrerad farthållare, färddator, Radio/CD/mp3-stereo plus AUX/USB-med rattmanövrering, elmanövrerade och -uppvärmda ytterspeglar, elfönsterhissar med snabbfunktion (förarsidan), takrelingar i silverfinish, LED-varselljus, eluppvärmd vindruta (i underkant), stöldlarm, med mycket mera.

I olika utrustningspaket finns dessutom automatisk luftkonditionering, Xenonljus, navigation, nyckellöst låssystem med knappstart, liksom finesser som elmanövrerade framstolar med minnesfunktion för förar-stolen, aktiv parkeringsassistans, elmanövrerat panoramasoltak och kylt handskfack.

i40:s aktiva och passiva säkerhetsteknologi för att garanterar maximalt skydd för passagerarna. Standardmonterade aktiva säkerhetsprogram innefattar elektroniskt antisladdsystem (ESP), låsningsfria bromsar (ABS) med elektronisk bromskraftfördelning (EBD) och panikbromsassistans (HBA) samt integrerad styrnings- och stabilitetskontroll (VSM).

När det gäller passiv säkerhet kommer varje i40 på Europas vägar att utrustas med dubbla krockkuddar fram (urkopplingsbar med nyckel på passagerarsidan), sidokrockkuddar fram, knäkrockkudde på förarsidan, takmonterade krockgardiner för fram- och baksäte samt bältessträckare/belastningsbegränsare, bältespåminnare och aktiva nackskydd fram.

I Sverige kommer nya Hyundai i40 kombi att introduceras under sommaren 2011. Priset är ännu inte fastställt.

ann.sundfeldt@hyundai.se

+46 (0) 703 17 80 31

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 86 försäljningsställen och 122 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2010 3,6 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien.