IONIQ 5 N är en av tre finalister i 2024 World Performance Car.

IONIQ 5 N bland Topp Tre Finalister i 2024 World Car Awards

• Hyundais helt elektriska IONIQ 5 N är en av världens tre bästa och finalist i 2024 World Performance Car.
  • Hyundai Motors IONIQ 5 och IONIQ 6 har två år i rad utsetts till trefaldiga titelvinnare vid 2022 respektive 2023 World Car Awards.

SEOUL/GENÈVE, 27 februari 2024 – Hyundai Motor Companys IONIQ 5 N är bland de tre bästa i världen som finalist i 2024 World Performance Car.

World Car Awards har meddelat de tre finalisterna i årets tävling under en ceremoni på Geneva International Motor Show. World Car Awards är ett årligt återkommande event som involverar mer än 100 internationella jurymedlemmar, vilka provkör och lägger sina röster på en grupp kvalificerade fordon.

Hyundai Motors nomineringar för årets tävling återspeglar företagets växande status på den globala scenen och bygger vidare på tidigare framgångar vid World Car Awards. Tidigare har Hyundai Motors IONIQ 5 och IONIQ 6 utsetts till trefaldiga vinnare av World Car of the Year, World Electric Vehicle och World Car Design of the Year 2022 respektive 2023.

Introducerad i juli 2023, representerar IONIQ 5 N ett nytt segment av helt elektriska prestandabilar genom nya avancerade teknologier och förhöjd kapacitet på racerbanan. Modellen signalerar det första steget i N:s elektrifieringsstrategi. IONIQ 5 N kombinerar Hyundai Motor Groups Electric-Global Modular Platform (E-GMP) med N:s motorsportdrivna teknologier och expertis från elektrifierade ”Rolling Labs” för att maximera EV:ns höga prestandakapacitet.

De slutliga vinnarna av 2024 års World Car Awards tillkännages live vid en prisutdelning under 2024 New York International Auto Show (NYIAS) den 27 mars, senare i år.

För mer information om IONIQ 5 N, vänligen läs det officiella pressmeddelandet här.

Om Hyundai Sverige
Hyundai har varit representerat i Sverige med försäljning sedan 1991. Hyundai Bilar Import AB ägs av danska Nic Christiansen Group som tog över den svenska distributionen 2018 och har idag ett nätverk av 62 försäljningsställen och 82 serviceverkstäder landet runt.

Om Hyundai Motor Company
Hyundai Motor Company grundades 1967 och finns representerat i över 200 länder med mer än 120 000 anställda, dedikerade till utveckling av framtidens mobilitet, runt om i världen. Baserat på varumärkesvisionen "Progress for Humanity", accelererar Hyundai Motor sin förvandling till en Smart Mobility Solution Provider. Företaget investerar i avancerad teknik som robotik och Urban Air Mobility (UAM) för att åstadkomma revolutionerande mobilitetslösningar, samtidigt som man strävar efter öppen innovation för att introducera framtida mobilitetstjänster. I strävan efter en hållbar framtid för världen kommer Hyundai att fortsätta sina ansträngningar för att introducera nollutsläppsfordon utrustade med branschledande teknik för bränsleceller och elbilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundai, www.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.