Maximal körglädje med Helt nya Hyundai i30 N.

Maximal körglädje med Helt nya Hyundai i30 N

13 juli, 2017 – Helt nya i30 N är Hyundai Motors första prestandamodell som släpps under nya varumärket N. Baserad på Nya generationen i30 har den utvecklats från grunden för att leverera en häpnadsväckande körupplevelse på både landsväg och racingbana. N föddes i Namyang på Hyundai Motors globala R&D Centre i Korea och har sedan fostrats på Nürburgring, en av världens mest utmanande racingbanor och hem för Hyundais testcenter. N-logotypen symboliserar en chikan och den ultimata kurvutmaningen där i30 N testats till gränsen för att bevisa sin kapacitet.

”Hyundai i30 N har utvecklats med ett enda syfte – att leverera maximal körglädje till våra kunder i ett högst tillgängligt prestandapaket,” säger Albert Biermann, Executive Vice President Performance Development and High Performance Vehicle Division. ”Med våra högpresterande N-modeller skall Hyundai stärka en känslomässig koppling till produkter som riktar mot människors körglädje och leendet de får på sina läppar när de färdas på en kurvig väg och hör ljudet från bilens motor.”

Med europeisk lansering i slutet av 2017 riktar sig Helt nya i30 N mot en målgrupp som uppskattar innovationen, teknologin och körupplevelsen i en prestandabil. Som en del av i30-familjen har i30 N ett unikt uttryck men delar den tidlösa designen och signaturen Cascading Grille tillsammans med en avsmalnande siluett.

Fokus på körglädje

i30 N har utvecklats baserat på fyra hörnstenar - ‘Fun to Drive’, Corner Rascal, Everyday Sports Car och Race Track Capability. Målet med i30 N är att få förarens hjärta att bulta snabbare när han/hon sätter sig bakom ratten. Utvecklingens fokus har legat på känslomässiga hjärtslag per minut (BPM) snarare än endast mäta en motors varvtal (RPM). När föraren gasar och arbetar sig igenom växlarna sätter funktioner som matchar varvtalet in för att matcha växlingarna samtidigt som boostfunktioner ökar vridmomentet (+8%) och accelerationen (+6-7%). Känslan förstärks av bilens karaktäristiska ljud som vrålar ur de dubbla avgasrören. På den åtta tum stora skärmen inne i bilen visas exempelvis en G-kraftmätare och annan realtidsinfo kopplad till bilens prestanda.

i30 N älskar kurvor. i30 N garanterar maximalt väggrepp tack vare 18-tums Michelindäcken eller de för N speciellt utvecklade 19-tum stora prestandadäcken från Pirelli. Bromsoken från N är sportigt röda och förstorade skivor (18 tum fram och 17 bak) säkerställer distinkta inbromsningar. Den sänkta karossen är extremt vridstyv och i kombination med elektroniskt kontrollerad dämpning (ECS) ökar den kurvtagningsmöjligheterna markant. ECS-systemet gör också att föraren kan justera dämpningen baserat på vardagskörning på landsväg eller utmaningar på racingbanan.

i30 N är aerodynamiskt designad för bästa möjliga väghållning. Den elektroniska diffbromsen (E-LSD) förbättrar greppet ytterligare och levererar maximal kraftutveckling i vägen. Entusiasterna kan såklart stänga av systemen för att kunna uppleva all den frihet i körningen de önskar.

Racing för vardagen

i30 N är en racerbil för vardagen som är kapabel till både hisnande färd på landsvägar och att pressas igenom chikaner på bana. Genom att erbjuda en stor variation av inställningar kan föraren ställa in den körupplevelse som önskas för stunden. Det finns fem olika körlägen som inkluderar Eco, Normal, Sport, N och N Custom. Valet mellan körlägen växlas med två dedikerade knappar på ratten. Körlägena justerar prestandaparametrar i motorn, dämpning, elektronisk stabilisering (ESC), elektronisk diffbroms (E-LSD), ljudet, styrningen, varvtalssynkroniseringen.

Under utvecklingen av i30 N genomgick bilen över 10 000 km uthållighetstester på Nürburgring och även den ultimata utmaningen under ADAC 24 Hour Race på ovan nämnda bana.

Kraftfullt prestandapaket

i30 N drivs av en kraftfull 2.0-liters turboladdad bensinmotor med två olika uteffekter. Standardmodellen (N) levererar 250 hästkrafter medan en ännu kraftfullare version (N Performance) erbjuder 275 hästkrafter. Båda versionerna levererar ett maximalt vridmoment på 353 Nm. 250-hästarsversionen accelererar från 0-100 km/tim på 6.4 sekunder och 275-hästarsmotorn på 6.1 sekunder. Motorn är extremt responsiv tack vare en linjär kraftutveckling via en snabbt svarande turbo. Bilen är framhjulsdriven med en sexväxlad manuell låda.

Klassledande säkerhetsfunktioner

Hyundai fortsätter att demokratisera avancerad teknologi genom att precis som i övriga i30-modeller erbjuda de allra senaste aktiva säkerhetsfunktionerna i i30 N.

Exempelvis har i30 N utrustats med autobroms, förarassistans, filhållningsassistans och automatisk helljusavbländning. Funktioner som markant ökar säkerheten på vägarna och skänker trygghet till föraren.

Smart och uppkopplad

De olika körlägena hos i30 N visas på den 5 tum stora eller 8 tum stora (tillval) pekskärmen tillsammans med navigation och prestandainformation som hästkrafter, vridmoment, laddtryck, varvtider och accelerationsmätare.

Via skärmen erbjuds även skräddarsydda inställningar av motor, dämpning, styrning, differential, varvtalssynkronisering, ljud från avgasrör och stabilitetskontroll.

i30 N erbjuder uppkopplingsmöjligheter via Apple CarPlay och Android Auto som låter användaren kontrollera musik, telefon och navigation via bilens inbyggda skärm. Bilen kommer även med en inbyggd QI-platta för trådlös laddning av mobiltelefoner samt sju års fri prenumeration på LIVE Services.