Ny exklusiv Hyundai-anläggning i Uppland Väsby

Ny exklusiv Hyundai-anläggning i Uppland Väsby

Sveriges största exklusiva Hyundaiåterförsäljare växer fram i Upplands Väsby, norr om Stockholm, en bilanläggning som fyller alla behov.

Stilbil AB startade bilförsäljning i början av 70-talet och hade då sin butik i Sollentuna. År 2007 köptes företaget av herrarna Rolf Larsson, Bosse Alm och Mikael Johnasson och flyttade då bilförsäljningen till Upplands Väsby medan verkstan fanns kvar i Sollentuna.

2009 beslutade man att flytta hela verksamheten till Upplands Väsby och samtidigt byggdes fundamentet för den nya, fina anläggningen. En anläggning som ligger på Stockholmsvägen 24 i Upplands Väsby och är hela 4000 m2 till ytan, med bilförsäljning på övervåningen och verkstadslokaler på bottenplanet.

Rolf Larsson som idag är VD i företaget, har varit i bilbranschen i hela sitt arbetsliv. Började redan på tidigt 80-tal på verkstadssidan och har arbetat med sydkoreanska Hyundai sedan 1995.

Mikael Johnasson är idag Verkstadschef. Också han har en lång erfarenhet från bilbranschen där han började sin bana som billackerare.

Bosse Alm är Försäljningschef och har inte alltid varit i bilbranschen. Han började 2005 och brinner verkligen för detta sitt stora intresse. ”Att få träffa kunder och hjälpa dem att hitta rätt i bildjungeln, är en härlig utmaning varje gång, det här är det bästa jag vet” säger Bosse.

Idag sysselsätter Stilbil AB 23 personer, den personalstyrkan kommer att behöva utökas när den nya bilanläggningen står klar i september 2012.

”Vi räknar med att sälja 850 bilar per år, varav 450 nya Hyundai”, säger Rolf Larsson.

”Det har varit en riktigt spännande resa med Hyundai, ett märke som ju på senare år kommit med fart och kommit för att stanna. Med den ström av nya, fantastiska produkter som lanseras – succémodellen i40 kombi introducerades i höstas och förra helgen lanserades nya generationen av storsäljaren i30, nu också med miljöklassad bensinmotor! – så vet dagens bilköpare att Hyundai står för såväl kvalitet som tillförlitlighet och intresset för den sydkoreanska uppstickaren är stort. Vi ser verkligen fram emot att få köra igång på allvar i de nya, fina lokalerna. Här är stämningen hög”, avslutar Rolf Larsson.

”Vi är väldigt nöjda med vad Stilbil åstadkommit i Upplands Väsby”, säger Tomas Klingwall, chef ÅF-utveckling på Hyundai AB. ”Detta ligger helt i linje med vår affärsfilosofi och devis ”New Thinking New Possibilities”, avslutar Klingwall.

oOo

För ytterligare information: Bo Alm tel: 08-51005203

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 86 försäljningsställen och 114 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2011 4,05 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag sex tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien och Ryssland.