Ny konceptbil från Hyundai

Hyundai presenterar i dagarna en nyskapande konceptbil på Bilsalongen i Detroit. HCD9 Talus, som har skapats av Hyundai Design Center i Kalifornien, är en spännande 2+2-sitsig bil som ger en antydan om hur framtidens sportbil kan se ut. Tanken med Talus var att skapa en bil för kunder som drömt om men tidigare aldrig kunnat motivera en sportbil i sitt garage, för kunder som vant sig vid fördelarna med en SUV men som längtat efter en bil som inte bara är praktisk utan också snygg och sportig. Talus har variabel markfrigång och blir vid behov fyrhjulsdriven. Den tacklar branta stigningar och djupa diken eller andra hinder utan att tveka och drivkraften förmedlas effektivt ner i vägbanan oavsett väglag. Karossens kraftfulla linjer har inspirerats av nya Santa Fe och under karossen erbjuder Talus plats för fyra vuxna och deras bagage för kortare resor. Under motorhuven ruvar en kraftfull 4,6-liters V8-motor på 340 hästkrafter som driver på två eller fyra hjul via en femväxlad automatlåda. Bland många tekniska finesser märks till exempel trådlös internet- uppkoppling och adaptiv farthållare. Tekniska data HCD9 Talus Bak- eller fyrhjulsdriven 2+2-sitsig sportcoupe Motor: 4,6 liters V8 med fyra ventiler per cylinder. Max effekt 340 hk Kraftöverföring: 5-växlad adaptiv automatlåda. Chassi: Individuell hjulupphängning fram och bak. Hjul: Fälgar 22 tum lättmetall, däck 265/R40 Hjulbas: 2 800 mm Längd: 4 667 mm Höjd: 1 578 mm Bredd: 1 932 mm Hälsningar Hyundai Bilar AB Bergkällavägen 32 SE-192 30 Sollentuna Tel: 08-50 60 50 00 Pressinformation Ann Sundfeldt tel: 08-50605031 e-post: Ann.Sundfeldt@hyundai.se Alla våra pressreleaser finner du på http://www.hyundaipress.nu