Nya uppdaterade Hyundai Bayon.

Nya Bayon: En elegant SUV med överlägsen praktisk funktionalitet

• Nya Bayon erbjuder en rymlig interiör och stort bagageutrymme för stilmedvetna och praktiska köpare.
  • Den eleganta SUV:en har uppgraderats med en robust ny design och uppdaterad interiör.
  • Hyundais uppdaterade crossover-SUV erbjuder funktioner som gör den klassledande i sitt segment, inklusive en 10,25-tums digital instrumentering och flerfärgad stämningsbelysning.

MALMÖ, 18 januari 2024 – Hyundai Motor har presenterat nya Bayon med en uppseendeväckande och robust design. Den omfattande listan över intelligenta uppkopplings- och säkerhetsfunktioner som gör att modellen sticker ut i B-SUV-segmentet har också den förfinats tillsammans med uppgraderingar av både interiör och teknik.

Robust ny design

Nya Bayon stoltserar som en skarpt och distinkt designad crossover-SUV, utvecklad för Europa. Varselljusen i form av en LED-list har integrerats i fronten för att skapa ljussignaturen Seamless Horizon. Formen och mönstret på främre stötfångaren, liksom kylargrillen, har förfinats för att skapa en mer uppseendeväckande och råare framtoning. Även baktill har stötfångaren designats om, samtidigt som nya 16- och 17-tumshjul har adderats.

Bayon har sedan introduktionen hyllats för en stilfull och cool design som skiljer den från mängden, uppnådd genom oväntade och iögonfallande proportioner samt starka grafiska drag. Framtill på nya Bayon öppnar den nydesignade grillen upp i nederkant, vilket skapar en solid hållning. På sidan skapar en dynamisk taklinje en kilformad look. Baktill understryker de pilformade ljusen pelardynamiken och skapar en bred hållning med sin utstickande position. Modellens övergripande designestetik framhäver vinklade linjer, triangulära former och horisontella linjer som i kombination med ljusarkitekturen skapar en bredd som ger Bayon en stark, modern framtoning.

Totalt nio exteriörfärger, inklusive fyra nya färger finns att välja mellan: Lumen Grey Pearl, Meta Blue Pearl, Lucid Lime Metallic och Vibrant Blue Pearl. Som tillval erbjuds ett tvåtonslackat tak i Phantom Black, kombinerat med flera exteriörfärger.

Avancerad anslutning och teknologi

I linje med Hyundais kundcentrerade synsätt erbjuder nya Bayon avancerad uppkopplingsteknologi. Modellens toppmoderna digitala förarmiljö och högklassiga infotainment-funktioner har förbättrats ytterligare tack vare introduktion av Over-the-Air (OTA) kartuppdateringar. Kunder kan nu dra fördel av en 4,2-tums LCD-instrumentering och en 10,25-tums Audio Visual Navigation Screen (AVN) som standard. Nya Bayon fortsätter att erbjuda funktioner som redan var populära i den tidigare versionen, som den valbara 10,25-tums konfigurerbara digitala instrumenteringen med grafik som varierar baserat på körläge, Apple CarPlay och Android Auto, trådlös mobilladdare och den senaste uppdateringen av Bluelink® telematik.

Två USB-C-portar – en framtill och en baktill – gör det enklare att ladda de senaste teknikprylarna samtidigt. USB-A-porten framtill med stöd för överföring av data, gör det möjligt för passagerarna att koppla sina telefoner till fordonets infotainmentsystem. Premiumljud från Bose fulländar paketet och lovar passagerarna en högkvalitativ ljudupplevelse tack vare sina åtta högtalare – inklusive en subwoofer.

Förbättrad interiörbelysning

Nya Bayon har en rymlig, väl belyst interiör med fokus på att maximera komforten för passagerare både i fram- och baksäte, tillsammans med ett stort bagageutrymme. Den uppdaterade modellen har ersatt glödlampor med LED-teknik för en uppgraderad belysningsupplevelse i bilen. Tillvalet rumslig LED och solskydds-lampor samt möjligheten att välja flerfärgad stämningsbelysning, gör det möjligt för passagerarna att justera interiörbelysningen efter sinnesstämning.

Modern säkerhetsteknik

Ett antal halvautonoma körfunktioner skiljer nya Bayon, den minsta medlemmen i Hyundais SUV-familj, från sina konkurrenter. Lane Following Assist (LFA) arbetar för att hålla fordonet centrerat i körfältet. Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) ljuder först en varning, och om det behövs, applicerar bromsarna för att förhindra en kollision. Denna funktion inkluderar detektering av bil, fotgängare och cyklist, samt Junction Turning, som kan applicera bromsarna för att förhindra en kollision med mötande bil i en korsning. En annan avancerad funktion, Navigation-based Smart Cruise Control (NSCC), använder data från bilens navigationssystem för att justera hastigheten autonomt vid körning på motorväg eller landsväg.

Blind-Spot Collision-Avoidance Assist (BCA) använder flera sensorer runt omkring bilen för att övervaka döda-vinkeln och, om ett annat fordon upptäcks, visa en visuell varning på sidospeglarna. Vid behov agerar BCA på bromsen för att undvika en kollision eller minska kollisionsskadorna. Bayon inkluderar även flera funktioner som fångar förarens uppmärksamhet när denne tappar fokus. Driver Attention Warning (DAW) analyserar körmönster för att hjälpa till att upptäcka trötthet eller distraherad körning. Detta system fungerar tillsammans med Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) som varnar föraren när fordonet framför börjar röra på sig.

Bayon har nu fått andra generationens eCall baserat på 4G-nätet, vilket automatiskt meddelar nödtjänst om fordonets krockkuddar utlöses vid en olycka. Alternativt kan passagerarna också aktivera denna funktion med ett knapptryck.

Nya Hyundai Bayon har svensk premiär efter sommaren i år.

Om Hyundai Sverige
Hyundai har varit representerat i Sverige med försäljning sedan 1991. Hyundai Bilar Import AB ägs av danska Nic Christiansen Group som tog över den svenska distributionen 2018 och har idag ett nätverk av 62 försäljningsställen och 82 serviceverkstäder landet runt.

Om Hyundai Motor Company
Hyundai Motor Company grundades 1967 och finns representerat i över 200 länder med mer än 120 000 anställda, dedikerade till utveckling av framtidens mobilitet, runt om i världen. Baserat på varumärkesvisionen "Progress for Humanity", accelererar Hyundai Motor sin förvandling till en Smart Mobility Solution Provider. Företaget investerar i avancerad teknik som robotik och Urban Air Mobility (UAM) för att åstadkomma revolutionerande mobilitetslösningar, samtidigt som man strävar efter öppen innovation för att introducera framtida mobilitetstjänster. I strävan efter en hållbar framtid för världen kommer Hyundai att fortsätta sina ansträngningar för att introducera nollutsläppsfordon utrustade med branschledande teknik för bränsleceller och elbilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundai, www.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.