Hyundai IONIQ Electric & Hybrid

Nya Hyundai IONIQ är på väg till Sverige

• Världens första miljöbil där kunden kan välja mellan tre olika el-drivlinor.
  • Kompromisslös körglädje, helt ny design och mängder av uppkopplingsmöjligheter.
  • Vinnare av 2016 Red Dot Award för design.

Stockholm, Sverige
September, 2016 – Nu står det klart! I november, 2016 anländer helt nya Hyundai IONIQ till Sverige. Världens första bil med tre olika miljödrivlinor baserat på en och samma kaross. Först ut är Hybriden och Elbilen följt av Plug-In som lanseras sommaren 2017.

IONIQ har designats helt från grunden för få en vackert strömlinjeformad siluett och även vara rymlig invändigt. Små detaljer som bland andra de kopparfärgade detaljerna i Electric förhöjer det estetiska intrycket. Eftersom IONIQ på många sätt symboliserar framtiden inom miljöbilar är den självklart fylld med alla tänkbara högteknologiska funktioner. Dessa har man valt att låta subtilt framträda i den annars sobra Interiören. Bilens sportiga design som förstärker intrycket av körglädje har redan uppmärksammats och belönats med 2016 Red Dot Award för design.

På tekniksidan är IONIQ Electric klassledande med hela 280 kilometers räckvidd fri från utsläpp. Hybrid och Plug-In toppar listorna med endast 79 respektive 32 g/km i CO2-utsläpp. Via den sexväxlade dubbelkopplingslådan (Hybrid och Plug-In) och med sportläget inkopplat bjuds föraren på en rapp och direkt körupplevelse med digitalt förändrad instrumentpanel, styrning och växlingar. Säkerheten har det heller inte tummats på – tvärtom. IONIQ är som standard utrustad med bland annat autobroms (AEB), dödavinkelnvarning (BSD/ARCTA), filhållningsassistans (LKAS) och adaptiv farthållare (SCC).

I linje med att världen digitaliseras alltmer levereras IONIQ med infotainmentsystem som erbjuder alla anslutningsmöjligheter föraren kan behöva. Via Apple Car Play och Android Auto få man snabbt tillgång till mobilens favoritappar och ett välkänt intuitivt gränssnitt. Telefonens batteri fylls på trådlöst via en inbyggd QI-laddare. Den åtta tum stora displayen tillhandahåller dessutom Tom Tom LIVE-tjänster med all möjlig användbar navigationsvägledning.

IONIQ är ett stort steg vidare i linje med den globala hållbarhetsstrategi som Hyundai Motor Group (inkl. Kia) arbetar för. Nämligen att innan 2020 lansera 28 nya miljöbilar inkluderat elbilar, hybrider, plug-in och vätgasbilar. Hyundai var först i världen med att massproducera vätgasdrivna bränslecellsbilar (ix35 Fuel Cell) och med IONIQ blir man först med fyra olika elektrifierade, miljövänliga drivlinor. Det här är med andra ord bara början på Hyundais strävan mot en framtid fri från fossila bränslen.

IONIQ Hybrid och Electric anländer till Sverige i november och kommer kosta från 249 900 kr respektive 371 900 kr. IONIQ Plug-in väntas i andra halvåret 2017.

Mer information om Hyundai IONIQ finner du på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundai och http://www.hyundai.se/ioniq

För mer information, vänligen kontakta:
PR- och Informationschef Hyundai Bilar AB
Tfn: 0733-380 770
tobias.joelsson@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 88 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2015 såldes 4,96 miljoner Hyundaibilar världen över och Hyundai Motor Company är världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag 12 bilfabriker; tre i Korea, tre i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien, Ryssland och Brasilien.

Se även www.hyundai.se

Följ @HyundaiSverige på Instagram