NYA HYUNDAI ix35 FÅR UTÖKAT GARANTIPROGRAM!

NYA HYUNDAI ix35 FÅR UTÖKAT GARANTIPROGRAM!

Inom kort lanseras en helt ny crossover, Hyundai ix35, efterföljaren till den populära Tucson. Den nya bilen får då ett av branschens mest omfattande garantipaket!

• 5 års Nybilsgaranti (fria mil)
  • 5 års Vägassistans
  • 5 års Lackgaranti
  • 12 års Rostskyddsgaranti
  • 3 års Vagnskadegaranti

Det har krävts mycket utvecklingsarbete för att ersätta den tidigare succémodellen Hyundai Tucson. Helt nya ix35 har konstruerats i och för Europa, den produceras också på vår kontinent, i Slovakien.

Hyundai ix35 visades för första gången på bilsalongen i Frankfurt i höstas och möttes av mycket stort intresse. Hyundai arbetar kontinuerligt på att förbättra kvaliteten på produkterna vilket under senare år uppmärksammats mycket. Det har också resulterat i att Hyundai ix35 nu lanseras med fem års nybilsgaranti, tillsammans med ett redan tidigare kraftfullt garantiprogram.

Nya ix35 är en bilmodell som talar till såväl ”gamla” som nya Hyundai kunder och lever upp till vad europeiska bilköpare kräver. ix35 har blivit ännu mer stilren än föregångaren, fått bättre utrymmen, högre utrustningsnivå och helt nya drivlinor.

Hyundai ix35 är längre, bredare och lägre än företrädaren. Den är 4 410 mm lång (+85 mm), 1 820 mm bred (+20 mm) och 1 670 mm hög (-60 mm) och hjulbasen har ökats med 10 mm till 2 640 mm.

Hyundai räknar med att Europa-marknaden för SUV- och crossover-modeller i C-segmentet kommer att öka med ungefär 10 % årligen under de kommande fem åren, eftersom bilköparna idag söker praktiska bilar för både arbete, familj och fritid.

Under de senaste tio åren har Hyundai intagit en femte plats i det här segmentet i Europa. År 2000 hade den sydkoreanska tillverkaren 5,6 % av den marknaden i och med lanseringen av Santa Fe. Två år senare stod Hyundai för hela 18 % av SUV-segmentet.

Föregångaren till ix35, Tucson, har sedan lanseringen 2004 funnits på tio-i-topp-listan. Bästa försäljningsnoteringen i Europa var 63 000 bilar och en marknadsandel på 20 % under 2005.  Även i Sverige blev Tucson snabbt populär, närmare 5000 bilar har sålts och marknadsandelen i segmentet under åren 2005-2006 var 10 %. Hyundais omfattande kunskaper om och erfarenheter av denna biltyp har i ix35 utnyttjats och utvecklats för att möta kundernas krav och önskemål. Efterfrågan på SUV- och crossover-modeller har förändrats under senare år. Från stora till lite mindre bilar men fortfarande rymliga och effektiva men betydligt bränslesnålare och snällare mot både miljö och plånbok.

Drivlinor

Hyundai ix35 kommer med en bensin- och två dieselmotorer i både fram- och fyrhjulsdrivet utförande. Den fyrcylindriga bensinmotorn är på 2 liter, ger en maxeffekt på 163 hk och ett maximalt vridmoment på 194 Nm vid 4 600 varv per minut och driver via en femväxlad manuell låda alternativt en helt ny 6-växlad automat. Turbodieseln 2.0 CRDi-R är också fyrcylindrig och som beteckningen antyder på 2 liter, den finns med två effektuttag: 136 hk/320 Nm för framhjulsdrivna versionen och 184 hk/383 Nm med fyrhjulsdrift, i båda versionerna nås maxmomentet vid 1 800 varv/min. Med framhjulsdrift har den en manuell sexväxlad låda, till de fyrhjulsdrivna versionerna finns även en 6-växlad automat.

Chassi och säkerhet

Hyundai ix35 har skruvfjädrar, dubbelverkande gastryckstötdämpare och krängningshämmare både fram och bak. Fram är hjulupphängningen av McPherson-typ, bak hålls hjulen på plats av en multilänkaxel. Kuggstångsstyrningen har elservo och bromsarna – skivor både fram (ventilerade) och bak – är låsningsfria (ABS) och har elektronisk bromskraftfördelning (EBD) och panikbromsassistans (BAS). Antisladdsystem (ESP), antispinn (TCS), backstartassistans (HAC) och hastighetsreglering i utförslut (DBC) ingår också i den digra listan över säkerhetsutrustning, liksom att det även ingår en vältningssensor som utlöser sidokrockkuddar, krockgardiner och bältesförsträckare i händelse av en vältningsolycka. Vidare har ix35 bromsljus med panikfunktion, aktiva nackskydd, bältespåminnare och säkerhetsfunktion för sidorutornas elhissar.

Komfort

Hyundai ix35 är synnerligen väl utrustad redan i den framhjulsdrivna basversionen Comfort, som bland mycket annat har luftkonditionering, eluppvärmda säten både fram och bak, farthållare, 16-tums lättmetallfälgar och ett avancerat ljudsystem med sex högtalare och rattknappar. I ComfortPlus tillkommer ACC, regnsensor, parkeringsassistans, 17-tums lättmetallfälgar, med mera. Nästa steg är Sport 4WD, som förutom fyrhjulsdriften även har takrelingar och extra sidodekor i ett mörkgrått tåligt material. Toppversionen Exclusive bjuder bland annat på automatlåda, läderklädsel, panoramaglastak, elektriskt infällbara backspeglar, backkamera med bild i backspegeln, 18-tums lättmetallfälgar samt ett, smart key-system, alltså ett nyckellöst system med knappstart.

Garantier

5 års Nybilsgaranti, utan milbegränsning

5års Vägassistans

5 års Lackgaranti

3 års Vagnskadegaranti

12 års Rostskyddsgaranti

I Sverige kommer nya Hyundai ix35 att introduceras hos samtliga Hyundai-återförsäljare i slutet av mars 2010.

Priser:

2.0 2WD Comfort                                                199 900:-

2.0 2WD Comfort Plus                                          224 900:-

2.0 4WD Sport                                                    239 900:-

2.0 4WD automat Exclusive                                   279 900:-

2.0 CRDi 2WD Comfort                                          224 900:-

2.0 CRDi 2WD Comfort Plus                                    249 900:-

2.0 CRDi 4WD Sport                                              274 900:-

2.0 CRDi 4WD automat Exclusive                             314 900:-

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. Hyundai har idag 80 försäljningsställen landet runt och 110 serviceverkstäder.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2008 2,8 miljoner bilar och exporterade drygt en miljon till distributörer i 190 olika länder. Idag är Hyundai den fjärde största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien, antalet anställda uppgår till 75 000 personer.