NYA HYUNDAI SANTA FE

NYA HYUNDAI SANTA FE

Det är tolv år sedan Santa Fe lanserades och tog marknaden med storm. Hittills har Santa Fe nått en försäljning på 2,56 miljoner bilar världen över och drygt 350 000  i Europa sedan debuten år 2000.

Efter en uppdatering 2004, en ny modell 2006 och ytterligare en uppdatering 2010 så är det nu dags för den tredje generationen Santa Fe som verkligen är en helt ny bil! Det väl inarbetade namnet har Hyundai dock beslutat att behålla.

Nya Santa Fe borgar för fortsatt framgång för Hyundai i Europa. Ny design, ökad kvalitet och komfort tillsammans med effektivare motor och växellådor kommer att erbjuda europeiska kunder en mycket intressant, rolig och användbar bil.

Tredje generationens Santa Fe har tagit intryck av Hyundais formspråk ”Fluidic Sculpture” men har också sitt eget designkoncept som fått namnet ”Storm Edge”, något som ska påminna om de starka krafter naturen skapar när det blåser upp till storm. Genom förfinade linjer tillsammans med djärva, stora ytor bjuder nya generationen av Santa Fe på ett ännu mer maskulint, ännu mer aggressivt och ett ännu mer karaktärsfullt SUV-utseende än sin föregångare.

Nya Santa Fe är längre 4690 mm (4660), bredare 1890 mm (1880) och lägre 1685 mm (1760) än föregångaren – men har samma hjulbas på 2700 mm.

Benutrymmet för fram- och baksätet har ökat med 34 mm respektive 65 mm jämfört med föregångaren, ett långt och brett soltak av panoramatyp ger stort ljusinsläpp i kupén (premium). Bagageutrymmet har ökat med 38 mm mot förra modellen, vilket betyder bästa bagageutrymmet i klassen, 582 liter (5-sits) och 534 liter (7-sits).

Nya detaljer och klok teknologi

Nya Santa Fe har utrustats med parkeringsassistans, ljus- och regnavkännande strålkastare och vindrutetorkare, som kopplas på vid behov.

Backkameran som syns i en 7 tums skärm ger en tydlig konvex bild av området bakom bilen, med en vidvinkel som är tillräcklig för att föraren ska kunna undvika även låga hinder.

Ett 220 volts kraftuttag, som tillval, klarar utrustning som bärbara datorer, skrivare och dammsugare. Uttaget finns i bakluckan och kan driva utrustning upp till 200 watt utan speciell omvandlare.

Drivlinor

På den svenska marknaden kommer Hyundai att erbjuda en 2,2 liters CRDi-R-motor, en fyrcylindrig dieselmotor på 197 hk och ett maximalt vrid på 421/436 Nm (man/automat) vid 1800 v/min, med alternativen 2- eller 4-hjulsdrift.

Hjulupphängningen fram är av McPherson-typ med skruvfjädrar, dubbelverkande gastrycksstötdämpare och krängningshämmare, upphängningen bak är av multilänk.

Nya Santa Fe 2,2 CRDi-R motorn finns att välja på med sexväxlad manuell växellåda eller sexväxlad automatlåda.

För att svara upp till europeiska kunders önskemål har Hyundai gjort omfattande utvecklingsarbeten vilket innebär en mängd modifieringar bland annat av styrning, fjädring och bromsar, liksom ökad stabilitet vid höga farter.

Ny standardutrustning i Nya Santa Fe:

Stolsvärme i baksätet, knäkrockkudde förarplats, el-uppvärmd ratt, stolsvärme i baksätet (ytterplatser), parkeringssensorer bak, Bluetooth med röststyrning, förberedd el för dragkrok, släpvagns stabiliseringssystem samt huvlyftsystem för utökat fotgängarskydd.

I Business-paketet – utöver standardutrustningen

Regnsensor, 18” aluminiumfälgar (235/60-18), Xenon halvljus med strålkastarspolare, elmanövrerad förarstol, backkamera i stereodisplay, nyckellöst system (smart key), autolight, elektriskt infällbara backspeglar och stolsvärme i baksätet.

I Premium-paketet – utöver businessutrustningnen ”19” aluminiumfälgar (235/55-19”), navigation med uppgraderat ljudsystem med tio högtalare, panoramasoltak, läderklädsel, elmanövrerad passagerarstol, LED-bakljus, kurvljus, inverter 220V och solgardin bakdörrar.

Garantier

Nya Santa Fe har precis som övriga Hyundai-modeller det generösa garantipaketet Five Year Triple Care som innebär; 5 års Nybilsgaranti – utan milbegränsning, 5 års Vägassistans och 5 års Serviceassistans.

Nya Santa Fe introduceras i Sverige i februari 2013.

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB, www.hyundai.se, bildades 1990. I Sverige har Hyundai idag 85 försäljningsställen och 110 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2011 4,05 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs i 186 länder via 5300 återförsäljare. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag sex tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA, Tjeckien och Ryssland.

PR & Communications

Presskontakt PR, Information, Sponsring, Event och Influencer-samarbeten. +46 (0)20 677 677