OTA-uppdatering av Bluelink Infotainmentssytem och kartor är nu tillgängligt för Hyundai IONIQ 5.

OTA-uppdatering av Infotainment görs tillgängligt för Hyundai IONIQ 5

• Nu erbjuds IONIQ 5-kunder trådlös (OTA) uppdatering av infotainmentsystem och kartor.
  • Detta ger användarna en rad fördelar, inklusive ökad komfort och tidsbesparing men främst säkerställer funktionaliteten att IONIQ 5 alltid är uppdaterad med den senaste mjukvaran.
  • Vinnaren i World Car of the Year 22 - IONIQ 5, är den första Hyundai-modellen i Europa som erbjuder OTA-funktionalitet.

Malmö, 2 juni 2022 – OTA-uppdatering av Infotainmentsystemet är nu tillgänglig för alla ägare av Hyundais prisbelönta elbil, IONIQ 5. Den adderade funktionen innebär att kunder nu kan ta emot Bluelink® Infotainment-programvara samt kartuppdateringar Over The Air (OTA), istället för att ladda ned dem manuellt eller besöka en återförsäljare för att få dem installerade. IONIQ 5 är den första Hyundai-modellen i Europa som nu erbjuder OTA-funktionalitet.

Infotainment OTA-uppdateringar erbjuder ägare av 2022 års World Car of the Year en rad fördelar, inklusive ökad komfort och tidsbesparingar genom att de själva bestämmer när och var de trådlöst väljer att uppdatera sin Bluelink®-mjukvara. IONIQ 5-kunder kan också åtnjuta ökad trygghet i vetskap om att deras bil alltid är uppdaterad med de senaste kartorna och mjukvaran med nya infotainment-funktioner samt förbättringar av tjänstens kvalitet.

För att göra IONIQ 5 redo för OTA och ta emot uppdateringar automatiskt kan ägarna antingen besöka sin lokala Hyundai-återförsäljare eller manuellt uppdatera bilens Bluelink® Infotainmentsystem via USB med basprogramvaran (lägsta version 220211). Den grundläggande programvaran laddas enkelt ned från Hyundais hemsida för Navigation Updates.

Bluelink® Infotainmentsystemet i IONIQ 5 kommer sedan automatiskt att ladda ned och installera ny programvara när den senaste OTA-uppdateringen blir tillgänglig. Eftersom nedladdningsprocessen sker i bakgrunden kan kunderna använda systemets alla tillgängliga infotainment- och navigationsfunktioner parallellt. När uppdateringen är klar skickas ett meddelande till kundens smartphone via Bluelink®-appen.

Hyundai kommer att leverera två Infotainment OTA-uppdateringar per år. Den första blir tillgänglig från mitten av juni och erbjuds sekventiellt till alla IONIQ 5-ägare som har installerat basprogramvaran (lägsta version 220211). Den andra uppdateringen är planerad att släppas under andra halvan av 2022.

Klicka på länken nedan för instruktioner om hur IONIQ 5 görs redo för OTA.