IONIQ 6 är första modellen från Hyundai att erbjuda Plug & Charge.

Plug & Charge med Charge myHyundai gör elbilsladdning både bekvämare och säkrare

• Automatisk autentisering utan app eller laddkort ger Hyundais elbilskunder en sömlös laddningsupplevelse.
  • Laddningssessionen startar automatiskt när elbilen ansluts till en kompatibel laddpunkt.
  • Hyundai introducerar de första Plug & Charge-kompatibla modellerna och börjar med IONIQ 6.

MALMÖ, 15 juni 2023 – Hyundai Motor introducerar sina första modeller utrustade med Plug & Charge, en funktion som tack vare automatiserad autentisering sparar både tid och ansträngning för kunderna. Genom att ta bort behovet av app eller laddkort gör Plug & Charge – i kombination med Hyundais pan-europeiska laddningstjänst, Charge myHyundai – publik laddning ännu bekvämare och säkrare.

Sömlös kundresa

Plug & Charge skapar en smidigare publik laddningsupplevelse för användarna. Så fort Hyundai-kunder har aktiverat funktionen på sitt Charge myHyundai-kort, kommer ett kontraktscertifikat att installeras på bilen första gången den ansluter till en Plug & Charge-aktiverad laddstation. Installationen tar cirka tio sekunder och säkerställer att framtida laddningssessioner startar automatiskt.

Plug & Charge möjliggör automatisk autentisering via integrerad kommunikation mellan laddstationen och bilen genom laddkabeln. Utan behov av app eller laddkort för autentisering startar flödet av el direkt när det Plug & Charge-aktiverade fordonet kopplas in. Genom att ta bort behovet av manuell autentisering gör Hyundai laddning ännu enklare för sina kunder. Med Charge myHyundai förenklas även faktureringen. Trots flera laddningssessioner hos olika operatörer får kunderna allt samlat på en enda månadsfaktura.

Säker laddningsupplevelse

För att skydda det installerade kontraktscertifikatet samt kommunikationen mellan bilen och laddningsinfrastrukturen från manipulation, fungerar Plug & Charge-lösningen i enlighet med den högsäkerhetskrypterade ISO 15118-standarden. Detta garanteras av Hubject, operatören av ekosystemet för Plug & Charge som används av Hyundai.

För att funktionen skall fungera korrekt måste bilen och laddpunkten vara Plug & Charge-kompatibla. IONIQ 6 är den första Hyundai-modellen som kommer vara redo för funktionen. IONITY och Aral Pulse är två operatörer som erbjuder Plug & Charge-kompatibla laddstationer i Europa. Fler operatörer av laddtjänster kommer att ansluta framöver.

En halv miljon laddpunkter med Charge myHyundai

Hyundai Motor Europe har proaktivt samarbetat med leverantörer av laddningslösningar, inklusive Digital Charging Solutions, för att garantera att deras elbilskunder har tillgång till ett pålitligt laddningsnätverk över hela kontinenten. Nyligen nådde Charge myHyundai en milstolpe: mer än en halv miljon laddpunkter i 30 länder över hela Europa, vilket understryker Hyundais engagemang för en framtid med elektrifierad mobilitet.

Charge myHyundai optimerar hela laddningsupplevelsen genom att ge Hyundais elbilskunder tillgång till ett av de mest expansiva publika laddningsnätverken i Europa. Förare av Hyundais elbilar kan också dra nytta av olika tariffer för varierande körbehov, enkel åtkomst med ett enda laddningskort, Charge myHyundai-appen, nu även Plug & Charge samt en enda månadsfaktura för alla laddningssessioner.

Tillsammans med en enkel sökfunktion för laddpunkter, inklusive de Plug & Charge-kompatibla, kan Charge myHyundais app-användare dra nytta av dess navigeringsfunktion, tillämpa filteralternativ – som kontakttyp, laddningshastighet och access – samt erhålla realtidsuppdateringar om avgifter för laddning och tillgänglighet.

Om Hyundai Sverige
Hyundai har varit representerat i Sverige med försäljning sedan 1991. Hyundai Bilar Import AB ägs av danska Nic Christiansen Group som tog över den svenska distributionen 2018 och har idag ett nätverk av 62 försäljningsställen och 82 serviceverkstäder landet runt.

Om Hyundai Motor Company
Hyundai Motor Company grundades 1967 och finns representerat i över 200 länder med mer än 120 000 anställda, dedikerade till utveckling av framtidens mobilitet, runt om i världen. Baserat på varumärkesvisionen "Progress for Humanity", accelererar Hyundai Motor sin förvandling till en Smart Mobility Solution Provider. Företaget investerar i avancerad teknik som robotik och Urban Air Mobility (UAM) för att åstadkomma revolutionerande mobilitetslösningar, samtidigt som man strävar efter öppen innovation för att introducera framtida mobilitetstjänster. I strävan efter en hållbar framtid för världen kommer Hyundai att fortsätta sina ansträngningar för att introducera nollutsläppsfordon utrustade med branschledande teknik för bränsleceller och elbilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundai, www.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.