Hyundai IONIQ 6 utses till 2023 års World Car of the Year, World Electric Vehicle och World Car Design.

Prisregn över Hyundai IONIQ 6 som utnämns till World Car of the Year, World Electric Vehicle och World Car Design of the Year

• IONIQ 6 hedrades av World Car Awards på New York International Auto Show.
  • IONIQ 6 Electrified Streamliner är andra IONIQ-modellen i rad att ta hem storseger i World Car Awards efter IONIQ 5:s tredubbla vinster 2022.
  • Hyundais andra IONIQ-modell kan ladda 10–80 procent på bara 18 minuter med en WLTP-räckvidd på 614 km och Vehicle-to-Load-teknik.
  • Som en leverantör av smarta mobilitetslösningar planerar Hyundai att introducera 17 nya elbilsmodeller till 2030.

NEW YORK/SEOUL, 5 april 2023 – Hyundais hyllade IONIQ 6 Electrified Streamliner har vunnit prestigefyllda World Car of the Year, World Electric Vehicle och World Car Design of the Year, prisad av en internationell jury för sin unika aerodynamiska design och enastående elektriska räckvidd. World Car Awards avslöjade resultaten vid en ceremoni som hölls på New York International Auto Show (NYIAS) idag.

En jury bestående av 100 biljournalister från 32 länder valde IONIQ 6 bland de tre finalisterna, som alla lanserats under 2022. Detta är Hyundais andra raka trippelutmärkelse på World Car Awards. Förra året utsåg juryn IONIQ 5 till vinnare i samtliga nominerade kategorier.

”Vi är glada över att få ta emot denna prestigefyllda utmärkelse två år i rad, som ett erkännande av de enorma ansträngningarna från alla talanger på Hyundai Motor Company med att introducera elbilar som IONIQ 6 på marknaden,” säger Jaehoon Chang, President och CEO på Hyundai Motor Company. ”Denna ära förstärker vårt engagemang som en global ledare inom fordonselektrifiering och kommer uppmuntra till ytterligare ansträngningar som en leverantör av smarta mobilitetslösningar.”

”Vi vill alltid få kontakt med våra kunder på en känslomässig nivå och med designen av IONIQ 6 har vi skapat något verkligt unikt. Den vågade strömlinjeformade stylingen kombinerar en starkt känslomässigt tilltalande aerodynamisk effektivitet för att ge exceptionell räckvidd, säger SangYup Lee, Executive Vice President och Head of Hyundai Global Design Center. ”Invändigt siktar vi på att skapa en personlig studio som erbjuder ett utrymme för medvetenhet och lugn funktionalitet, vilket vi tror lyfter elbilsdesign.”

IONIQ 6 är den andra modellen från Hyundais dedikerade elbilsvarumärke, IONIQ. Den drar full nytta av en den skräddarsydda arkitekturen hos Electric-Global Modular Platform (E-GMP) för att erbjuda en rymlig interiör och 800 volts-teknik med ultrasnabb laddningskapacitet som ger 10–80 procent laddning på bara 18 minuter.

Med en ultralåg luftmotståndskoefficient på 0,21 är IONIQ 6 en av de mest aerodynamiska och energieffektiva elbilarna på marknaden. Electrified Streamliners räckvidd på en enda laddning är enligt WLTP hela 614 km. Standardversionen med 2WD och 18-tumshjul uppnår en WLTP-klassad energiförbrukning på låga 13,9 kWh/100 km.

IONIQ 6:s många funktioner inkluderar Vehicle-to-Load-teknik (V2L), förarassistanssystem och avancerad uppkopplingsfunktionalitet med mjukvaruuppdateringar OTA (over-the-air) som skapar den ultimata upplevelsen i bilen. Den rymliga och ergonomiska interiören drar full nytta av den förlängda hjulbasen på 2 950 mm för att tillhandahålla en rad stärkande funktioner, såsom Dual Color Ambient Lighting, Speed Sync Lighting, E Performance Tune-up och Electric Active Sound Design (e-ASD), för att förbättra den elektriska mobilitetsuppelvelsen.

I år utsåg World Car Awards-juryn även SangYup Lee till 2023 års World Car Person of the Year för hans viktiga bidrag till de fantastiska och innovativa koncept- samt produktionsbilarna som presenterades under 2022, inklusive Hyundai IONIQ 6, helt nya KONA och det rullande labbet N Vision 74.

Dessutom har IONIQ 6 vunnit flera andra prestigefyllda priser under de senaste månaderna, varav bland andra Saloon of the Year på 2023 GQ Car Awards och New Car of the Year som arrangerades av Le Guide de l’auto. Utöver det uppnådde modellen ett femstjärnigt säkerhetsbetyg och utsågs till ”Bäst i Klassen” i kategorin Stor Familjebil av Euro NCAP.

Årets vinst för IONIQ-varumärket kommer att bidra till att stimulera Hyundai Motors ansträngningar för att påskynda sin elektrifieringsstrategi och bli världens ledande elbilstillverkare. Hyundai Motor planerar att introducera 17 nya BEV-modeller till år 2030, inklusive lyxmodeller från Genesis, med målet att öka den årliga globala BEV-försäljningen till 1,87 miljoner bilar 2030.