Hyundai i30 N hårdtestas på vägar i Storbritannien.

Prototypen finjusteras – Hyundai i30 N hårdtestas på vägar i Storbritannien

15 maj, 2017 – Utvecklingen av kommande Hyundai i30 N fortsätter med intensiva tester genomförda av Hyundais ingenjörer. För ett par månader sedan vintertestades bilen i norra Sverige av Hyundai Motorsports WRC-förare, Thierry Neuville och i dagarna avslutades ett testprogram på några av Storbritanniens mest utmanande vägpartier.

Med i30 N lanserar Hyundai Motor sin första prestandabil som får bära N-logotypen. Bilen baseras på nya generationens Hyundai i30 men är utvecklad från grunden för att leverera maximal körglädje både på vanliga vägar och tävlingsbanan. ”N” står för Namyang, Hyundai Motors globala utvecklingscenter, men även för Nürburgring, en av världens mest krävande tävlingsbanor och hem för Hyundai Motors europeiska testcenter. Logotypen efterliknar en chikan och representerar en överlägsen körupplevelse på slingrande vägar.

I Storbritannien har Hyundais ingenjörer testat i30 N-prototypen på allmän väg för att finjustera inställningarna och få status främst på bilens adaptiva fjädring och olika körlägen.

”Vi närmar oss nu det sista utvecklingsstadiet för i30 N,” säger Albert Biermann, Executive Vice President and Head of Vechicle Test & High Performance Development på Hyundai Motor. ”Vägtesterna syftar till att få kontroll på om köregenskaperna kommer uppfylla förväntningarna hos våra framtida kunder. Det var i här i Storbritannien som vi säkerställde att bilen inte bara beter sig som vi vill på tävlingsbanan utan även på helt vanliga vägar. Sen var det inte helt fel att det finns många utmanande kurvor här – Team N älskar kurvor!”

Filmen från testerna i Storbritannien kan beskådas här på YouTube https://youtu.be/tjO8ztJYLFo eller laddas ned via länken nedan. Svensk lansering av Hyundai i30 N är beräknad till efter sommaren 2017.