Säljstart för Hyundais nya gas- och eldrivna hybridbil

- Banar väg för lyckad lansering av världens första LPI-hybrid

- "Supermiljöbil" tack vare 99 g CO2/km och 90 % lägre utsläpp

- Mer ekonomisk än en vanlig automatväxlad Elantra 1.6 L

Hyundais nya "supermiljöbil" Elantra LPI HEV lanseras officiellt på den sydkoreanska hemmamarknaden den 8 juli, men redan nu börjar återförsäljarna ta emot order på bilen - som köparna alltså ännu inte kört och oftast bara sett på bild.

Elantra LPI HEV är Hyundais första hybridbil avsedd att säljas till vanliga bilkonsumenter. Modellen visades på årets bilsalong i Seoul i april och är världens första hybridbil som drivs av kombinationen elmotor och en gasdriven förbränningsmotor. LPI står för Liquefied Petroleum (Gas) Injected, alltså gasinsprutning, och HEV för Hybrid Electric Vehicle.

Elantra LPI HEV är en så kallad mild hybrid som drivs av en 1,6-liters gasmotor på 114 hk (84 kW) och en elmotor på 20 hk (15 kW), som tillsammans driver via en steglös automatlåda (CVT, Continuously Variable Transmission) - och det gör de så effektivt att Elantra LPI HEV klassas som SULEV (Super Ultra Low Emission Vehicle), en "supermiljöbil".

Hyundais nya hybridbil släpper bara ut 99 gram koldioxid per kilometer och föroreningarna i avgaserna är 90 procent lägre än i en jämförbar bensindriven Elantra. Gasförbrukningen är bara 0,56 l/mil (motsvarar en bensinförbrukning på 0,46 l/mil), vilket är 47 procent lägre än för en vanlig automatväxlad Elantra. Till det kommer att gas vanligen är billigare än bensin. I Sydkorea är den 50 procent billigare.

Den fordonsgas (LPG, Liquefied Petroleum Gas) som används i de flesta länder är naturgas, som förbränns renare än bensin och framför allt renare än diesel. I Sverige kör vi som bekant mycket på biogas (praktiskt taget inga CO2-utsläpp) och här skulle alltså Elantra LPI HEV bli ännu miljövänligare. Men om Hyundais nya hybridbil kommer till Sverige är däremot högst osäkert.

Elantra LPI HEV är världens första hybridbil med den avancerade batteritypen Litiumpolymer (Li-Polymer), som är effektivare, billigare, mer stryktåliga och tål fler ur- och uppladdningar än Litiumjon-batterier (Li-Ion).

All teknik och alla nyckelkomponenter i LPI HEV har utvecklats av Hyundai och av lokala samarbetspartners.

Tekniska data Elantra LPI HEV

tekniska data hämtas nedan i wordformat

Hyundai Bilar AB, Ann Sundfeldt, 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se

www.hyundaipress.nu