SPÄNNANDE NYHETER FRÅN HYUNDAI I DETROIT

SPÄNNANDE NYHETER FRÅN HYUNDAI I DETROIT

På årets Bilsalong i Detroit presenterar Hyundai två spännande nyheter. Den produktionsklara tredörrarskupén Veloster samt den ungdomliga konceptbilen Curb.

Veloster – kupé med tre dörrar och avancerad teknologi.

Det mest iögonfallande med Veloster är en finess som inte syns. Paradoxen ligger i att Veloster är en bil med tydlig kupékaross men med en ”gömd” bakdörr på passagerarsidan. På så sätt kombinerar man den praktiska aspekten hos en fyrdörrars bil med den tilltalande formen hos en kupé.

Veloster är svaret på en rad frågor som Hyundais utvecklingsavdelning beslutade sig för att svara på med den nya modellen:

• Varför kan inte en sportig kupé ha extremt bra bränsleekonomi?
  • Varför kan inte en bil ha samma uppkopplingsmöjligheter som portabla elektroniska enheter?
  • Varför måste en kupé bara ha två dörrar?
  • Varför kan inte en prisvärd kupé ha premium funktioner?

Drivlinan till Veloster består av Hyundais nya Gamma 1,6 liter fyrcylindriga bensinmotor på 136 hk med bland annat direktinsprutning och andra bränslebesparande tekniska finesser. Motorn kan kombineras med en 6-växlad manuell växellåda eller en ny 6-växlad dubbelkopplingslåda.

Europa versionen av Veloster kommer att presenteras i samband med bilsalongen i Genève i mars 2011.

Curb –ungdomligt crossover koncept

Curb, eller HCD-12, är Hyundais senaste konceptbil speciellt anpassad för den unga generationen. Det handlar om en kompakt ”Urban Activity Vehicle” (UAV) som riktar sig till nästa generation Hyundai-ägare.

I princip bygger Curb på samma grundtanke som Veloster med liknande utrustningsnivå, uppkopplingsmöjligheter, säkerhet och drivlina. Men i Curb har detaljerna finslipats. Som exempel har den 1,6 liter stora Gamma-motorn försetts med turbo och levererar 175 hk, touch-screen-displayen är hela 12 tum stor och lastkapaciteten är anpassad för en aktiv fritid. Bland annat har Curb ett takräcke som kan sänkas ned i taket när det inte används, ett utdragbart cykelställ i bagageutrymmet och en väl tilltagen dragvikt. Inredningen är i högsta grad futuristisk och i alla delar anpassad för en ungdomlig livsstil.

ann.sundfeldt@hyundai.se

Hyundai Bilar AB
, www.hyundai.se, bildades 1990. Hyundai har idag 80 försäljningsställen landet runt och 110 serviceverkstäder.

Hyundai Motor Company, startades 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning och service över hela världen. Hyundai sålde 2009 3,1 miljoner bilar världen över. Bilarna säljs via 193 distributörer till 6000 återförsäljare i olika länder. Idag är Hyundai den femte största biltillverkaren i världen. Hyundai har idag fem tillverknings-fabriker utanför Korea, i Kina, Indien, Turkiet, USA och Tjeckien, antalet anställda uppgår till 75 000 personer.