SUCCÉ FÖR NY SEGLARTÄVLING

Lördagen den 30 augusti samlades drygt 80 segelbåtar i Sandhamn i strålande väder för att delta i Sveriges nya seglartävling Hyundai Cup. Hyundai Cup är en kappsegling med jaktstart där båtarna startar med olika tidsintervaller beroende på lystal. Man tävlar således på så lika villkor som möjligt. Vilket betyder att en vanlig familjebåt har lika stora chanser att ta hem segern som en avancerad kappseglare.

Det blev också en vanlig fritidsbåt, en Omega 30, med Anders Joachimsson från BOBK som skeppare, som tog hem segern. Men första båt att korsa mållinjen var Hyundaibåten, en 100-fots Super Maxi med Bertil Söderberg som skeppare.

Hyundaibåten deltog utom tävlan, men på samma villkor som alla andra båtar. På grund av sin kapacitet fick Hyundaibåten starta 2 timmar och 40 minuter efter första startande båt. Ändå blev man först i mål. En lika beundransvärd bedrift som att vinna tävlingen med en Omega 30.

Förstapriset var en ny Hyundai i10 miljöbil värd ca 100 000 kronor, andra priset bestod av en Hyundai 46" full HD LCD TV och tredjepriset av seglarställ signerade Pelle Pettersson.

ooOoo
För ytterligare information: Bertil Söderberg; bertil.soderberg@ems.se

Hyundai Motors Corporation bildades 1967 och är idag världens femte största biltillverkare. Antalet anställda uppgår idag till 75.000 anställda världen över. Hyundais bilmodeller säljs i 193 länder via 6000 återförsäljare. Mer information finns att på www.hyundai-motor.com

Hälsningar
Ann Sundfeldt, Hyundai Bilar AB, tel: 08-50605031, ann.sundfeldt@hyundai.se
Alla våra pressreleaser finner du på www.hyundaipress.nu

Om Hyundai Sverige

Hyundai Bilar Import AB bildades 2018 men Hyundai har varit representerat i Sverige med distribution sedan 1991. I Sverige har Hyundai idag 62 försäljningsställen och 83 serviceverkstäder landet runt.

Hyundai Motor Company startade sin verksamhet 1967 och är nu Koreas ledande biltillverkare med försäljning i 193 länder via 6 000 återförsäljare. 2017 såldes 4,7 miljoner Hyundaibilar världen över, vilket gör Hyundai Motor Company till världens femte största biltillverkare. Hyundai har idag åtta produktionsbaser och sju center för design- och teknikutveckling utbredda över hela världen.

När 2018 nådde halvvägs hade Hyundai Motor förnyat 90 procent av hela modellprogrammet och erbjuder därmed Europas yngsta produktportfölj. 85 procent av alla Hyundai-bilar sålda i regionen är även designade, utvecklade, testade och byggda i Europa för att möta de höga krav och behov som finns hos europeiska kunder. Produktionen inkluderar därför fabriker i både Tjeckien och Turkiet med en kombinerad årlig kapacitet på 600 000 bilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundaiwww.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.

Presskontakt PR & Communications Manager PR, Information, Sponsring & Event, Influencer-samarbeten. +46 (0) 733 380 770