Helt nya i10 och i10 N Line.

Trots uppgraderad teknik och förfinad design – Nya Hyundai i10 är Sveriges billigaste bil

MALMÖ, 3 maj 2023 – Nya Hyundai i10 säljstartar med ett konkurrenskraftigt pris som gör det koreanska varumärkets kompakta modell till Sveriges billigaste nybilsköp.

Hyundais minsta i-modell har sedan sin första introduktion varit en favorit bland svenska bilköpare. Uppdaterade i10 erbjuder kunderna avancerade uppkopplingsfunktioner, komfort och smart teknik som annars bara återfinns i större klasser. Med ett instegspris på 164 900 kr blir den redan välutrustade grundmodellen Sveriges billigaste och mest prisvärda bil i sin klass.

”Hyundai fortsätter att demokratisera modern bilteknik och göra den tillgänglig för alla, oavsett livsstil och behov av storlek på bil”, säger Jakob Lundin, Försäljningschef på Hyundai Sverige. ”Med nya i10 och sportiga i10 N Line är vi stolta över att kunna erbjuda en av marknadens mest välutrustade kompaktbilar till marknadens bästa pris”.

Nya i10 erbjuds med en 1.0 MPi bensinmotor och 67 hk samt valet mellan en femväxlat manuell (MT) eller automatiserad manuell (AMT) växellåda. För den som söker en sportigare upplevelse introduceras även nya i10 N Line med en T-GDi-motor på 100 hk.

Nya i10 har fått designuppdateringar både utvändigt och invändigt jämfört med originalet som lanserade 2019. Modellen har en sportigare hållning och förmedlar en djärvare känsla tack vare sitt låga tak och långa hjulbas. Trots sin kompakta storlek är den ett praktiskt val för kunder med varierande livsstilar. Den långa hjulbasen möjliggör en lastkapacitet på 252 liter med uppfällda säten och hela 1 050 liter med sätena nedfällda.

Modellen håller hög säkerhetsnivå och levereras som standard med flera av de senaste säkerhetsfunktionerna från Hyundai SmartSense. Nya i10 håller dessutom en hög teknisk nivå med flera funktioner för ökat bekvämlighet under färden. LCD-instrumentering på 4,2 tum, trådlös Apple CarPlay och Android Auto är standard med full uppkoppling som tillval med bland annat andra generationens eCall, Over The Air (OTA) kartuppdateringar, Bluelink Telematiktjänster samt trådlös mobilladdare.

Nya i10 erbjuds i utrustningsnivåerna Essential och Advanced till priser som startar på 164 900 kr respektive 179 900 kr. I sportigt och topputrustat N Line-utförande erbjuds modellen från 199 900 kr.

Dessutom introduceras nya i10 1.0 MT Essential med ett konkurrenskraftigt privatleasingerbjudande på 2 495 kr/månad (36 mån/3 000 mil).

Om Hyundai Sverige
Hyundai har varit representerat i Sverige med försäljning sedan 1991. Hyundai Bilar Import AB ägs av danska Nic Christiansen Group som tog över den svenska distributionen 2018 och har idag ett nätverk av 62 försäljningsställen och 82 serviceverkstäder landet runt.

Om Hyundai Motor Company
Hyundai Motor Company grundades 1967 och finns representerat i över 200 länder med mer än 120 000 anställda, dedikerade till utveckling av framtidens mobilitet, runt om i världen. Baserat på varumärkesvisionen "Progress for Humanity", accelererar Hyundai Motor sin förvandling till en Smart Mobility Solution Provider. Företaget investerar i avancerad teknik som robotik och Urban Air Mobility (UAM) för att åstadkomma revolutionerande mobilitetslösningar, samtidigt som man strävar efter öppen innovation för att introducera framtida mobilitetstjänster. I strävan efter en hållbar framtid för världen kommer Hyundai att fortsätta sina ansträngningar för att introducera nollutsläppsfordon utrustade med branschledande teknik för bränsleceller och elbilar.

Se www.hyundai.se och följ oss på http://www.mynewsdesk.com/se/hyundai, www.facebook.com/hyundaisverige
samt @HyundaiSverige på Instagram för mer information och nyheter.