Fastigheten Måbäret 1 i Kalmar.

Rikshem förvärvar nyproduktion i Kalmar

De aktuella fastigheterna Rönnbäret 1 och Måbäret 1 ligger vid Värsnäsvägen i Kalmar. Nu pågår nybyggnation av flerbostadshus av företaget Gyllene Hem tillsammans med projektpartnern I am Home, som har designat och projektlett byggnationen.

– Den första etappen med 87 lägenheter beräknas vara färdig under andra halvan av 2018. Etapp två har påbörjats med 134 lägenheter som beräknas bli färdiga under slutet av 2019, berättar Stefan Wertheimer, projektchef på I am Home.

Rikshem tar över i en tidpunkt som anses som lämplig i rådande marknadsläge.
– Tidpunkten och marknadsläget gör att det nu är ett bra läge för att avyttra fastigheterna till Rikshem. Bankfinansieringen har blivit tuffare för små aktörer och Rikshem är en långsiktig aktör och en av Sveriges och Kalmars största privata fastighetsbolag, säger Gyllene Hems VD, Otto Werneskog.

I am Home kommer som planerat att slutföra produktionen och lämna över nyckelfärdiga fastigheter till Rikshem.
–Vi kommer att färdigställa och slutföra helt enligt plan. Vi ser positivt på ägarskiftet. Rikshem är ett tryggt och stabilt bolag, säger Niklas Andersson, VD på I am Home.
– Vi har strävat efter att skapa ett modernt och trivsamt boende. Bland annat finns det gemensamhetsutrymmen för de boende med både övernattningsrum och studierum.

– Vi är mycket nöjda med affären och samarbetet med I am Home. Vi förbereder nu en uthyrningsstart under maj månad med en första inflyttning under andra halvan av 2018, säger Christofer Bernebring, Regionchef Södra Sverige på Rikshem.

I Am Home utvecklar och bygger hem för alla bortom kärnfamiljsnormen. Bostäder för hur vi faktiskt lever idag
och kommer att leva i framtiden. Inte utifrån 50-talets ideal och studier som fortfarande är standard i dagens
byggande.

Lösningen är flexibla och yteffektiva lägenheter med fler delade funktioner. Det är hållbart ur ett såväl socialt,
miljö och ekonomiskt perspektiv. Och ger samtidigt fler värden till din bostad. Till ett bättre pris.
I Am Home startades 2015 med en gemensam tanke om att förändra en förlegad bransch. En bransch där
byggherrarnas behov får styra snarare än behoven hos människorna som ska bo i lägenheterna. Vi är ett ungt
företag men har lång erfarenhet inom byggbranschen som byggherre, arkitekt och byggnadsentreprenör.

Delbart är hållbart
En traditionell fastighet innehåller många ytor som sällan eller aldrig nyttjas. Vilket kostar både onödiga pengar
och påfrestar miljön. Våra lägenheter är några kvadratmeter mindre, men har fler gemensamma ytor som
växthus, lekrum, ateljé eller ett gym.

Flexibelt
Vi förstår att alla hem och familjer ser olika ut och därför har olika behov och önskemål. Våra bostäder erbjuder
en flexibilitet både på kort och på lång sikt. Med till exempel flyttbara väggar och extrarum utanför lägenheten.

Relaterat innehåll