Den digitala utvecklingen har ökat behovet av digital säkerhet.

Skydda din webbsida från skadliga intrång

Det digitala samhället har medfört många fördelar. Vi har nu möjlighet att lagra all information om oss själva och vår verksamhet online. Detta har gjort vardagen enkel och smidig, men det medför även en ökad säkerhetsrisk.

Trots att detta anses vara en vedertagen sanning är det inte alla som skyddar sina uppgifter online. Vi har lås på våra dörrar, vissa har larm i hemmet och de flesta betalar försäkringar som en säkerhet utifall att olyckan är framme. Att ha en digital säkerhet bör vara minst lika självklart.

Vikten av säkerhet på webbsidan

Att bli utsatt för ett intrång på sin webbsida kan ha stora konsekvenser. Webbsidan kan till exempel fyllas av spamlänkar eller skadlig kod som skadar verksamheten. För att undvika detta är det viktigt att ha koll på nödvändiga säkerhetsåtgärder. Det är tydligt att kunskapen inom detta område är bristfällig i många fall. På Swedishshield.sefinns massvis av tips och produktrekommendationer för att öka den digitala säkerheten.

Uppdatera CMS

CMS står för Content Manager Systems och används för att hantera och publicera innehåll på en webbsida. De allra flesta intrång på webbsidor görs genom att säkerhetshål i webbsidans CMS trängs igenom. Utvecklaren och tillhandahållaren uppdaterar därför ständigt sina CMS för att täppa igen säkerhetshålen, vilket gör det viktigt att man alltid har den senaste versionen.

Säkra användarnamn och lösenord

En annan vanlig typ av intrång på webbsidor är så kallade ”brute force-attacker”. Vid dessa attacker gissar sig någon till användarnamn och lösenord genom att testa tusentals olika kombinationer. För att förhindra att attacken lyckas är det därför viktigt att ha säkra användarnamn och lösenord.

Användarnamnet ”admin” är alldeles för vanligt förekommande. Detta är därför ofta det första användarnamnet som testas vid en brut force-attack. Därför är ”admin” ett användarnamn man bör undvika.

När man skapar ett lösenord på de flesta webbsidor tillkommer krav på hur det måste utformas. Detta kan tyckas vara onödigt, men faktum är att det är väldigt viktigt. Även om man anser sitt lösenord vara säkert bör man alltid säkerställa att det följer rekommendationerna, alltså versaler och gemener, siffror samt specialtecken.

Ta backup av webbsidan

Om olyckan skulle vara framme och webbsidan skadas är det skönt att ha en försäkring. Den bästa försäkringen är att ha en nyligen tagen backup av webbsidan. Att ha en backup gör det enkelt att återställa webbsidan till dess friska ursprungsversion.