Andreas Sundelin Wiberg vinner modestipendium från IKEA

IKEA:s modestipendium på 50 000 kr till en lovande modedesigner gick i år till Andreas Sundelin Wiberg från Stockholm. IKEA:s stipendium delas ut till en ny stjärna på den svenska modehimlen som har visat prov på stor talang och kreativitet.

Bland 366 tävlingsbidrag på sajten www.ikeagarderob.se valde juryn först ut 25 stycken finalister som från den 28 oktober till den 31 oktober ställer ut sina kollektioner på Biblioteksgatan 10 i centrala Stockholm. Vinnaren och stipendiaten heter i år Andreas Sundelin Wiberg. Juryn föll för Andreas gedigna klockhantverk och återanvändande av tiden.

- Helt sjukt roligt att jag går och vinner, speciellt i en tävling med så tuff konkurrens. Det är ju första gången jag visar upp mina kreationer i sådana här sammanhang så självklart hjälper det här mig i min ambition att utvecklas som designer, säger Andreas Sundelin Wiberg.

Juryns motivering lyder:

Med sina kreativa armbandsur har 2010 års vinnare av IKEA:s modestipendium, Andreas Sundelin Wiberg, lyckats svetsa samman olika världar på ett träffsäkert och vackert vis. Hans ur blir genom återvinning nyskapande samtidigt som han lyckas med konsten att mejsla samman form och funktion till en personlig triumf. Vi tycker att han är en klockren vinnare helt i tidens tecken!

Om vinnaren – Andreas Sundelin Wiberg:

Andreas Sundelin Wiberg är 34 år och född och uppvuxen på Höga kusten i Västernorrlands län, men sedan tre år är Stockholm hemadressen. I dagsläget arbetar Andreas som försäljare men drömmen om att bli en produktiv och kreativ designer lever i högsta grad. Sitt designintresse har Andreas utvecklat sedan tidig ålder och har genom åren experimenterat med allt från att utveckla möbler till att rita klädkollektioner. Men den största passionen har alltid varit att bygga motorcyklar och andra tekniska fordon. Den tekniska skaparkraften har även legat till grund för Andreas arbete med ta fram sina armbandsur. Andreas kom på idén till sin annorlunda klockkollektion medan han väntade på att ett lackeringsjobb skulle torka och svetsfogar skulle svalna.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Tina Björeman, Press & PR IKEA Svenska Försäljnings AB Tfn: 087448395 E-mail: tina.bjoreman@ikea.com

Ozkar Hamberg, Press & PR IBEYOSTUDIO Tfn: 087430863 E-mail: ozkar@ibeyostudio.se

• ikea garderob
  • bibliotekstan