​Arabiska bokmässan i Malmö – nu ännu större

​Arabiska bokmässan i Malmö – nu ännu större

En av Nordens viktigaste kulturella mötesplatser är tillbaka. Arabiska bokmässan i Malmö samlar bokförlag, författare, akademiker och kulturpersonligheter från ett tiotal länder – och i fokus står det arabiska språket.

Den 26-28 april är det dags – Amiralen i Malmö slår upp dörrarna för Arabiska bokmässan 2019. Runt 50 bokförlag från Sverige, övriga Europa, Mellanöstern och Nordafrika deltar den här gången.

– Förra året hade vi ungefär 30 medverkande förlag så det är en stor ökning, säger Hazem Youness, projektledare på studieförbundet Ibn Rushd.

Det är tredje gången som Ibn Rushd arrangerar Arabiska bokmässan. Den startade på initiativ av en liten grupp nyanlända personer – Hazem Youness var en av dem – och har vuxit och utvecklats för varje år. Biblioteken i Malmö och Skånska Akademien är samarbetspartners.

– Det är värdefulla samarbeten som ytterligare stärker mässans funktion som kulturell mötesplats, säger Hazem Youness.

Arabiska bokmässan 2019 har även fått ekonomiskt stöd av Region Skåne och Kulturrådet. Mässan som pågår i tre dagar bjuder förutom bokförsäljning på författarsamtal, workshops, aktiviteter för barn och unga samt ett kultur- och seminarieprogram med över 80 punkter.

På agendan står samtal om den arabiska litteraturen, det arabiska språket och dess ställning i Sverige, till exempel vad gäller modersmålsundervisningens förutsättningar och tillgången till böcker på arabiska. Men också om ämnen som mänskliga rättigheter och jämställdhet.

– Att vi har så många internationella gäster som kommer gör Arabiska bokmässan till ett perfekt forum för de här samtalen. Vi vill att den ska vara en plattform där kontakter knyts, säger Hazem Youness.

Ibn Rushd folkbildar med fokus på mångfald, rättigheter och livsåskådning. Vi är ett av tio studieförbund i Sverige som får del av statsanslaget till folkbildningsorganisationer och erbjuder ett brett utbud av seminarier, studiecirklar och kulturarrangemang.