En rad tunga namn frontar årets BANATI.

BANATI – unikt jämställdhetsforum i Stockholm

Melody Farshin, Maimuna Abdullahi och Irene Molina – det är bara några av alla spännande namn som gästar samtalsforumet BANATI. Den 10 mars är det premiär i Stockholm.

Ibn Rushds nya satsning BANATI är något så unikt som ett jämställdhetsforum med en helt och hållet intersektionell ingång. Arrangemanget är tänkt att återkomma en gång om året i anslutning till internationella kvinnodagen.

Den här gången är det jämställdhet/antirasism som står i fokus – och tyngdpunkten ligger på att hitta lösningar.

BANATI äger rum i Ibn Rushds verksamhetslokaler på Kapellgränd 10 i Stockholm, söndagen den 10 mars. Det blir en dag fylld av föreläsningar, workshops, panelsamtal, mingel och pepp!

11.00 Välkomsttal – Zainab Marrakchi

11.30 Svenska jämställdhetspolitiska mål – Karin Bengtsson

12.30 Intersektionella perspektiv på en antirasistisk praktik – Denise Beniwa Johnson

13.30 Lunch

14.30 Samtal: Skärningspunkterna mellan jämställdhet och antirasism – Mattias Gardell, Irene Molina och Zainab Marrakchi

15.30 Workshop – Träna ditt civilkurage! – Kerstin Bergeå

15.30 Workshop – Organisera på rätt villkor – Melody Farshin

16.30 När svenska muslimer vände sig till FN: Om alternativrapport till kommittén för avskaffande av rasdiskriminering – Maimuna Abdullahi

17.30 Avslutning och mingel!

Är du journalist och vill rapportera om BANATI? Hör av dig till Hanna Svensson, presskontakt på Ibn Rushd: hanna.svensson@ibnrushd.se, 073-519 15 65