​Digital Ramadan – en säker mötesplats för Sveriges alla muslimer

​Digital Ramadan – en säker mötesplats för Sveriges alla muslimer

Fredagen den 24 april inleds den första fastedagen i ramadan – en muslimsk högtid som kretsar kring inre reflektion men också kring social gemenskap. För att erbjuda svenska muslimer en möjlighet att samlas utan smittorisk har Ibn Rushd Studieförbund skapat forumet Digital Ramadan.

Facebooksidan Digital Ramadan kommer att fungera som en mötesplats för Sveriges alla muslimer. Varje dag bjuder på tre fasta aktiviteter:

• Vid lunch publiceras ett muslimskt citat som blir temat för dagen.
  • Klockan 18.15 livesänds ett dagligt barnprogram under ledning av läraren Sema Ekinci.
  • Klockan 19.45 är det dags för det dagliga ramadansamtalet. Här kommer inbjudna gäster att tala och reflektera med utgångspunkt från dagens citat.

– Vi har ansträngt oss för att hitta en blandning av talare från vårt avlånga land – män och kvinnor, unga och gamla. Några är erfarna teologer, andra är samhällsengagerade muslimer som reflekterar kring tro i vardagen, säger Andreas Hasslert, verksamhetsutvecklare vid Ibn Rushd.

Målet med satsningen Digital Ramadan är att ge svenska muslimer möjlighet att samlas i gemenskap denna oroliga vår.

– Och förhoppningsvis kan plattformen leva vidare även efter ramadan. Att kunna ta del av intressanta samtal på distans är viktigt för många muslimer utanför storstadsregionerna, säger Alve Högman, förbundschef på Ibn Rushd Studieförbund.

Kontaktperson: Andreas Hasslert, verksamhetsutvecklare på Ibn Rushd: 0709388038.

Ibn Rushd folkbildar med fokus på mångfald, rättigheter och livsåskådning. Vi är ett av tio studieförbund i Sverige som får del av statsanslaget till folkbildningsorganisationer och erbjuder ett brett utbud av seminarier, studiecirklar och kulturarrangemang.