Folkbildningsrådet avslutar demokratiärende hos Ibn Rushd

Folkbildningsrådet meddelar att vinterns omskrivna ärende som handlat om förekomsten av två studiematerial nu är avslutat. Ibn Rushd har tagit fram en åtgärdsplan som godkänts utav Folkbildningsrådet och sedan den 13 februari ingår uppföljningen av Ibn Rushd inom ramen för ordinarie uppföljning.

I granskningen har två studiematerial samt brister i dokumentationen av hur dessa material använts i Ibn Rushds verksamhet stått i fokus. I studiematerialen förekommer texter om barnaga, barnäktenskap och andra ämnen som står i strid med grundläggande demokratiska värderingar och Ibn Rushds värdegrund. Genom muntliga intervjuer med medarbetare, cirkelledare och deltagare har Ibn Rushd kunnat belägga att dessa ämnen och delar av studiematerialet inte berörts i verksamheten. Ibn Rushds egna kompletterande granskning visar dock att dokumentationen av detta har varit bristfällig. Vilket resulterade i att studieförbundet Ibn Rushd i höstas påkallade en återbetalning av 46 arrangemang år 2019-2020. Det gällde två distrikt och totalt 5 föreningar.

- I första hand måste vi säkerställa att inga barn far illa i vår verksamhet och att folkbildningens principer efterlevs. Vi har säkerställt att så är fallet även i dessa 46 arrangemang. Det är dock vårt ansvar att även kunna belägga detta i vår dokumentation. Tyvärr har vi haft brister i just dokumentationen och det drar vi nu lärdom från, säger Anna Waara, förbundschef på Ibn Rushd studieförbund.

Ibn Rushd har tagit fram en åtgärdsplan som godkänts utav Folkbildningsrådet som nu meddelar att uppföljningen av Ibn Rushd kommer ske inom ramen för ordinarie uppföljning. Sedan den 13 februari 2024 är Ibn Rushds ärende avslutat.

Åtgärdsplanen innebär att Ibn Rushd förfinar sina processer gällande studiematerialhantering och cirkelledarutbildningar. Detta höjer ambitionen på det interna kvalitetsarbetet ytterligare och säkerställer att folkbildningens principer efterlevs. Alla böcker och material ska kunna användas i folkbildningen. Men i de fall en verksamhet önskar använda ett särskilt komplext eller problematiskt material, kan det finnas behov att särskilt motivera och beskriva hur verksamheten kommer målgruppsanpassas och värdegrundssäkras innan den genomförs för att garantera att verksamheten lever upp till folkbildningens krav. Därför är cirklelledarens roll och utvecklingen av eget studiematerial i centrum när Ibn Rushd jobbar vidare med frågorna.

- Att vissa regioner och kommuner pausat sin finansiering till oss trots att deras ort inte ens berörs av ärendet kväver svenskt föreningsliv. Det bryter även mot principen om att beslut ska baseras på lokala villkor. En avfinansiering av Ibn Rushd verksamhet är ansvarslöst. Vi når en stor målgrupp andra inte når och vår verksamhet är betydelsefull, säger Anna Waara.

För frågor: kontakta vår pressansvarig Bilan Osman. Hon finns på 0732456737 samt bilan.osman@ibnrushd.se

Läs mer om vår barn-verksamhet:

Om föräldraskap ”Jag, mitt barn och lärande” https://www.ibnrushd.se/du-ditt-barn-och-larande/

Om socialt arbete i moskéns regi, läs mer här: https://hojastudiematerial.se/