Malin Novén, distriktschef, Ibn Rushd distrikt Västra

Göteborg skjuter upp beslutet om bidrag till Ibn Rushd - igen

Trots fyra positiva granskningar bakom Ibn Rushd bordlägger Socialnämnden Centrum beslutet om bidrag till studieförbundet, igen. Nämnden meddelar att skälet är att de inte hunnit sätta sig in i underlaget.

- Vi har granskats i fyra år utan att det hittats ett enda belägg för att vårt värdegrundsarbete inte fungerar. Det är oroande att Göteborg stad och politiker verkar tro att de upprätthåller mänskliga rättigheter och tryggar demokratin genom den här processen och de nya så kallade demokrativillkoren. Som samhälle måste vi vara överens om att delaktighet är bättre än isolering, det är detta folkbildningen erbjuder, att studieförbunden har olika profil möjliggör att folkbildningen kan ha låga trösklar till alla samhällsgrupper. Det är dags för att behandla studieförbunden i Göteborg lika, säger Malin Novén, distriktschef, Ibn Rushd distrikt Västra.

Beslutet handlar om en ansökan om bidrag för studieförbundet Ibn Rushds verksamhet i Göteborg under 2023. Övriga studieförbund har redan bidrag på två år sedan förra året. Nu, för fjärde gången kommer förvaltningen fram till att Ibn Rushd når upp till kraven för att få bidrag. Men Socialnämnden Centrum beslutar i sista sekund 28 mars att bordlägga ärendet på grund av att nämnden inte hunnit sätta sig in i underlaget.

Bidragsomgången för 2023 har varit särskilt arbetsam och inskränkande menar studieförbundet som varit granskade i Göteborg sedan 2020. Sedan den första kontrollen har totalt fyra granskningar genomförts utav Ibn Rushd i Göteborg, alla, inklusive 2023 års granskning, har kommit fram till att Ibn Rushd når upp till kraven för bidrag. Nytt för 2023 års granskning är tillämpandet av så kallade ”demokrativillkor”.

I Göteborg har de nya demokrativillkoren betytt att Ibn Rushd behövt besvara frågor som inte ens har med den egna verksamheten att göra. Exempelvis har distriktet behövt svara på hur studieförbundet förhåller sig till vad en medlemsförenings externa föreläsares släktingar delar på sociala medier. Eller exempelvis svara på frågor om hur Ibn Rushd ställer sig till huruvida en invandrarförening, ansluten till ett annat studieförbund, är nationalistiska för att de har evenemang med musik, kultur och poesi från hemlandet och på modersmål tillsammans med en Ibn Rushd-förening. I andra fall har Ibn Rushds exempelvis uppmanats att ställa krav på hur medlemmar i en församling väljer att praktisera religiösa påbud så som bön och bärandet utav religiösa symboler, eller annars bedömas bryta mot de mänskliga rättigheterna.

- Inget av dessa ärenden eller kompletteringar rör Ibn Rushds verksamhet. Snarare handlar det om ett misstänkliggörande som möjliggör att staden tar rättigheter ifrån troende och personer med utländsk bakgrund, säger Malin Novén.

I centrum för Göteborgs demokrativillkor står Bellevue moskén som Ibn Rushd är i uppstarten av att återuppta ett samarbete med. Bland annat planeras verksamhet tillsammans för 2023. Ibn Rushd uppger att dialogen med moskén har varit viktig men ingen verksamhet har bedrivits med föreningen på flera år. Göteborg stad har dock begärt i sina kompletteringar att studieförbundet ska hållas ansvarig för Bellevue moskéns arrangemang även under tiden som inget samarbete skett. Malin Novén kommenterar:

- Vi har ställt frågan tillbaka till förvaltningen. Hur tänker sig staden att vi ska säkerställa en verksamhet som inte skett i dialog med oss?

Det här har hänt i beslutet 2023:

Förvaltningens förslag till beslut i ärendet om bidrag till Ibn Rushd 2023:

      "Sammantaget bedömer förvaltningen att granskningen inte visat på något som tyder på att Ibn Rushd eller deras samarbetspartner strider mot stadens demokrativillkor. De problemområden som förvaltningen har lyft anser förvaltningen inte vara av den dignitet att bidragsansökan ska avslås"

      Förslag till bidrag för Ibn Rushd: 1 116 000 kr för 2023

För första gången tillämpas så kallade ”demokrativillkor” i bidragsbedömningen i Göteborg. Övriga studieförbund har preliminärt redan sökt och fått bidrag för 2022-2023, dessa bidrag ska bekräftas för 2023. Ändå så tillämpas demokrativillkoren endast på Ibn Rushd bidragsansökan för 2023. Du kan läsa mer om demokrativillkoren här: https://www.ibnrushd.se/demokr...

Det har inkommit ett avslagsyrkande från M, L och KD som menar att Ibn Rushd måste granskas ännu mer.

Ärendet om bidrag till Ibn Rushd för 2023 är bordlagt den 28 mars på grund av att nämnden inte hunnit sätta sig in i handlingarna om ”demokrativillkoren”.

Studieförbundet inväntar i närtid även besked från kammarrätten i sin överklagan av Göteborgs beslutet att neka Ibn Rushd bidrag 2022.

Så här började granskningarna av Ibn Rushd 2020:

2020 ledde kommunens feltolkning av en statlig bidragsändring till att personer utan personnummer tillfälligt inte var folkbildningsberättigade i Göteborg. Vilket resulterade i att Ibn Rushd felaktigt fastnade i en av stadens rimlighetskontroller då volymer plötsligt sjönk och sedan snabbt höjdes. Stadens granskning kunde snabbt påvisa att det inte skett några ändringar i Ibn Rushds verksamhet utan att det just handlade om urvalet av statistiska mätvärden. Ett misstag som senare rättats utav kommunen men som bara blev början på studieförbundets särbehandling.

Läs mer om turerna på https://demokratisktgoteborg.n...

Kontaktpersoner:

Malin Novén, distriktsordförande i Ibn Rushd Västra, 0702622859