Bild: Kommittén mot antimuslimsk rasism.

Hur uttrycker sig den antimuslimska rasismen?

Välkommen på seminarium, nylansering av islamofobi.se och mingel!

Våren 2020 startades civilsamhällets nätverk mot antimuslimsk rasism med hjälp av Forum – idéburna organisationer med social inriktning och LSU – Sveriges ungdomsorganisationer med syfte att utgöra en plattform för civilsamhällesorganisationer att föra dialog, utbyta kunskap och stärka den egna kapaciteten att motverka antimuslimsk rasism.

Kommittén samordnar civilsamhällets nätverk mot antimuslimsk rasism som bland annat Svenska Kyrkan, Hyresgästföreningen, Ordfront, Ibn Rushd studieförbund, IM – Individuell människohjälp, Rädda Barnen och NBV har deltagit i att bygga upp. Idag är vi över 700 medlemmar. Läs mer och bli medlem här!

Tidigare har kommitténs roll främst varit att fungera som en plattform för civilsamhällesaktörer som vill samarbeta kring arbetet mot antimuslimsk rasism. Nu väljer kommittén att kommunicera mer utåt, och som led i det har kommittén tagit över domänen islamofobi.se av de tidigare ägarna Ibn Rushd. En utveckling som Ibn Rushd välkomnar i och med att det nu blir fler aktörer, både muslimska och icke muslimska, som tar initiativ att agera tillsammans mot den antimuslimska rasismen. Ibn Rushd meddelar att man kommer fortsätta arbeta mot alla former av rasism och diskriminering i och utanför kommittén. Kommittén har under våren arbetat på att renovera sidan, och nu är den klar att släppas. Det går att smygkolla redan nu! Klicka här: https://islamofobi.se/

Lanseringen sker i samband med en filmvisning av VIT ICKE VIT Talkshow med avsnittet om antimuslimsk rasism. I filmvisningen får du lyssna till experterna Mattias Gardell, vetenskaplig ledare vid Centrum för mångvetenskaplig forskning om rasism, och Tuba Tezcan, förbundsstyrelseledamot i Muslimska fredsrörelsen, som talar om historien för och de samtida uttrycken för antimuslimsk rasism.

Efteråt minglar vi, dricker något läskande, äter snacks och pratar vidare.

När? Måndag 4 juli, kl 16-17

Medverkande? Tuba Tezcan, Mattias Gardell, Anna Ardin, Naima Grossman och Emelie Weski

Var? Hörsalen i Donnerska huset, på Donners plats 1, Visby

Online? Ja! Kolla youtube: https://www.youtube.com/watch?v=z1HoL5tmuJM