Ibn Rushds ursäkt till Malmö stad

Ibn Rushds ursäkt till Malmö stad

Den 8 maj skickade en medarbetare i Ibn Rushd Distrikt Södra ett mejl till förvaltningen i Malmö stad där han uttryckte sig oförsvarligt. Ibn Rushd beklagar händelsen och vidtar åtgärder för att värna om relationen med Malmö stad.

-E-posten är inte på något vis representativ för Ibn Rushd, vår relation med staden eller vår verksamhet. Det som hänt är mycket beklagligt. Vi är i kontakt med Malmö stad och medarbetaren har blivit erbjuden hjälp och stöd, säger Malin Novén distriktschef för Ibn Rushd Södra.

Ibn Rushd studieförbund och Malmö stad har en god relation som vuxit fram under många år. Relationen är viktig för Ibn Rushd som studieförbund, för Malmös föreningsliv och de många tusen malmöbor som varje år bland annat besöker eid-festivalen som Ibn Rushd samordnar i Folkets park.

På senare år har just eid-festivalen blivit ett viktigt inslag i Malmös kulturliv. En festival som i stort arrangeras med ideella krafter. Bakom har alltid funnits en god intention hos det politiska styret att skapa goda förutsättningar för en levande stad med brett och jämlikt kulturutbud. Men i och med att festivalen växt har större fokus riktats på trygghet och säkerhetsrutiner samt logistik och städning, precis som med alla stora festivaler, för att säkerställa att besökarna kan delta på trygga premisser. I fjol kulminerade festivalen med närmare 20 000 besökare trots endast en ansvarig projektledare på deltid och små resurser. Samordningen av festivalen har alltså under flera år levt med ökad press och ansvar utan att resurserna mäktat med. Det ursäktar inte medarbetarens agerande menar Ibn Rushd som hoppas på att studieförbundet och staden kan hitta en väg framåt.

- Den eskalerade e-postkorrespondens som inträffade mellan en medarbetare och Malmö stad i måndags ska ses i ljuset av att organisationen har levt under press väldigt länge. Innehållet i e-posten är oförsvarlig och är inte representativ för Ibn Rushds kommunikation, samordning eller verksamhet. Vi kan bara be om ursäkt att detta inträffat. Vi har kontaktat staden och alla inblandade personer och bett om ursäkt. Vi har även tagit medarbetaren ur tjänst och utreder vidare hur detta kan ha hänt och hur vi går vidare. Vi har uppenbarligen en medarbetare som känner stor ansvarsskänsla men som själv inte mår bra. Det inträffade är unikt så vi har även kontaktat arbetsgivarorganisationen Fremia för att få stöd i situationen. Medarbetaren är tillsvidare avstängd och har blivit erbjuden hjälp och stöd, meddelar Malin Novén.

I en e-post som skickades den 8 maj kl 06:16 uttrycker en medarbetare hos Ibn Rushd sin frustration över att beskedet om bidrag till eid-festivalen 2023 fortsätter att dröja från Malmö stad. Den stora muslimska högtiden Eid al fitr efter fastemånaden ramadan har redan passerat och Eid al adha som firas i juli är endast två månader bort. I samma e-post anger medarbetaren felaktigt att staden kan komma att bli utsatt för kravaller om inte årets eid-festival resurssätts. Ibn Rushd meddelar att det finns inget stöd för en sådan analys eller riskbedömning i organisationen och skrivelsen är inte representativ för den medlemsrörelse som Ibn Rushd samlar eller eid-festivalens kulturbesökare.

- Vi har stor empati för alla involverade och vi är tacksamma över att Malmö stad hört av sig direkt till oss för att få förtydliganden och föra en dialog. Det finns inte någon analys hos Ibn Rushd som pekar på att en inställd finansiering av eid-festivalen skulle mötas med någon form av våldsam reaktion, kravaller eller liknande. Ibn Rushd arrangerar studiecirklar och kulturevenemang och de flesta som deltar på eid-festivalen är småbarnsfamiljer. Festivalen är en lugn gemenskap med alltifrån scenuppträdanden till hoppborgar för barn med syfte att fira en av världens största högtider jämförbar med den kristna julen. Det är en lugn och alkoholfri tillställning. Många besökare har beskrivit eid-festivalen som ett tillfälle där man känner sig sedd och på riktigt som en del av Malmö. Betydelsen av eid-firandet är omätbart. Vi beklagar djupt det som skett och hoppas för festival-besökarnas skull att vi kan hitta en väg framåt med staden, säger Malin Novén.

Enligt förordningen om statens stöd till studieförbunden har folkbildningen i uppdrag att bidra till att bredda intresset för och öka delaktigheten i kulturlivet. Ibn Ruhds eid-firanden är sådana mötesplatser och bidrar varje år till att närmare hundra tusen besökare deltar i kulturlivet runtom i Sverige. De största eid-firanden tar plats i Malmö, Göteborg och Botkyrka.

Läs e-posten här.