Malmö eidfestival 2018. Foto: Ibn Rushd.

Malmö eidfestival är tillbaka (7 maj)

Ibn Rushd studieförbund bjuder alla Malmöbor på eidfestival i Malmö Folkets park. Det är ett efterlängtat 10 års jubileum som många fått vänta på under pandemin.

- Vi visste att efterfrågan på denna festival skulle bli enorm och det speglas verkligen på festivalsidan på Facebook. 36.000 personer har nåtts av nyheten som har 13.000 inläggs-interaktioner. Det kommer bli hur kul som helst, säger Andreas Hasslert, festivalgeneral och verksamhetsutvecklare hos Ibn Rushd studieförbund.

Den 7 maj kl. 12.00 -18.00 bjuds det på massor av aktiviteter för barn och ungdomar i alla åldrar i Folkets park i Malmö. Därtill ett sex timmar långt scenprogram byggt för att spegla publiken, deras språk och etnicitet. 25 olika aktörer står i mat- och föreningsbazaren redo att förgylla smakpaletten. Inträdet är så klart gratis!

Malmö eidfestival är den muslimska motsvarigheten till en öppen julfest. Alla är självklart välkomna, troende och icke troende från alla livsvägar. En Malmöfestival i miniatyr som vittnar om hur muslimer bidrar till ett levande och öppet kulturutbud som får hela landet att leva.

Kontakta festivalgeneralen: andreas.hasslert@ibnrushd.se / 0709-388038

(Press ombeds smsa först för att få högre prioritet, då många ringer just nu)

Besök: https://www.facebook.com/malmoeidfestival

Ibn Rushd är ett studieförbund med fokus på mångfald, rättigheter och livsåskådning. Ibn Rushd Studieförbunds vision är att muslimer ska vara en självklar del av Sverige.

Ibn Rushd bildades redan 2001 som en förening inom studieförbundet Sensus. 2009 etablerades det nya studieförbundet och bidrar sedan dess med ett utbud av studiecirklar och kulturarrangemang som bidrar till delaktighet och att människor med olika bakgrund möts, stärks och lär sig tillsammans. Med folkbildning som verktyg och cirka 300 000 folkbildningstimmar och 16 000 deltagare per år, arbetar vi för ett samhälle där demokratin inkluderar alla.

Ibn Rushd är en partipolitiskt obunden ideell organisation och är ett av tio nationella studieförbund. Vi följer det särskilda regelverket för studieförbund och står bakom alla människors lika värde.

Ibn Rushd verkar utifrån muslimska värderingar om att sprida rättvisa, uttrycka solidaritet, säkra människans frihet, bejaka mångfald, förorda rådgivning och förespråka möten. Ibn Rushd är öppet för alla och har verksamheter över hela Sverige.

Precis som för 100 år sedan stärker folkbildningen marginaliserade grupper och ger dem verktyg att ta plats i samhället på samma villkor som andra.

Se Bilagor med BILDER, FLYER & PROGRAM