Omslaget till Kupolen nummer tre 2019 är skapat av Hadi Qasemi.

Om rätten att ta plats i Ibn Rushds tidskrift Kupolen

Årets sista nummer av Kupolen är här. Ibn Rushds förbundstidskrift har den här gången mött aktivisten, konstnären och pedagogen Saadia Hussain. Hon lyfter fram grupper som sällan får plats på de stora konstscenerna, såsom nyanlända kvinnor. I en kollektiv skapandeprocess lyfts de fram och ges en röst.

Vi har också pratat med René León Rosales, en av författarna till ”När betongen rätar sin rygg – ortenrörelsen och folkbildningens renässans”. Den nyutkomna boken skildrar framväxten av en mobilisering i förorten och tar även upp folkbildningens viktiga roll för att skapa förändring.

I ortenrörelsens spår går ungdomarna i Aktivistguiden – en studiecirkel i positiv medborgaraktivism som Ibn Rushd genomfört under det gångna året och som nu resulterat i ett studiematerial skapat av deltagarna själva.

Omslaget till tidningen har Hadi Qasemi gjort. ”Konsten var det första språket jag lärde mig”, säger han om hur det var att komma till Sverige från Iran som 13-åring.

Konst, språk och bildning öppnar våra ögon för nya världar och ger oss en ökad förståelse för våra likheter och olikheter. I förlängningen ger det ett öppnare och mer respektfullt samhälle. Ta plats med oss i Kupolen nummer tre 2019!

Ibn Rushd folkbildar med fokus på mångfald, rättigheter och livsåskådning. Vi är ett av tio studieförbund i Sverige som får del av statsanslaget till folkbildningsorganisationer och erbjuder ett brett utbud av seminarier, studiecirklar och kulturarrangemang.