Emma Hernejärvi, Sofia Nordin och Nadira Nechma diskuterar texter under höstens scriptural reasoning-cirkel.

Studiecirkel skapar möten över religionsgränserna

Den interreligiösa texttolkningsmetoden scriptural reasoning är ett unikt sätt att mötas över religionsgränserna. Nu startar en ny scriptural reasoning-cirkel som studieförbundet Ibn Rushd håller i tillsammans med Myndigheten för stöd till trossamfund och Centrum för religionsdialog i Stockholms stift, Svenska kyrkan.

Den 14 januari startar studiecirkeln som består av fem träffar under våren 2019. Platsen är det gamla skolhuset på Kammakargatan i Stockholm där Centrum för religionsdialog i Stockholms stift har sina lokaler.

Under hösten har en cirkel med samma upplägg hållits i Ibn Rushds verksamhetslokaler i anslutning till Stockholms moské. Kvinnor med olika tro har mötts för att samtala kring de heliga skrifterna med hjälp av texttolkningsmetoden scriptural reasoning. Den utvecklades i en universitetsmiljö på 1990-talet och har nyfikenhet, öppenhet och respekt som några av sina viktigaste utgångspunkter.

Samtalen kring texterna har en utforskande prägel och leder ofta till nya insikter.

– Scriptural reasoning kan vara ett sätt att öka sin förståelse för andra religioner, men också att upptäcka nya aspekter av sin egen. Varje träff har ett tema och det bestämmer man gemensamt från gång till gång, säger Sofia Nordin som jobbar på Centrum för religionsdialog och även var en av deltagarna i höstens cirkel.

"Djur", "Samhällsförändring" och "Fiender" är tre teman som utforskats under hösten. Scriptural reasoning-cirklarna i Stockholm är kvinnoseparatistiska, något deltagaren Naima Grossman ser som positivt.

– För mig känns det tryggare, men det är ju väldigt individuellt. Jag upplever att vi ger varandra utrymme på ett annat sätt än när det är män med, säger hon.

Är du intresserad av att delta? Kontakta samia.elamri@ibnrushd.se.

Ibn Rushd folkbildar med fokus på mångfald, rättigheter och livsåskådning. Vi är ett av tio studieförbund i Sverige som får del av statsanslaget till folkbildningsorganisationer och erbjuder ett brett utbud av seminarier, studiecirklar och kulturarrangemang.