Studieförbunden i Kristianstad kräver svar om Ibn Rushd

Studieförbunden i Kristianstad kräver svar om Ibn Rushd

Den 4 februari fattade Kulturnämnden i Kristianstad beslut om att stoppa bidrag till studieförbundet Ibn Rushd tillsvidare. Studieförbunden kräver nu svar från kommunen om vad som motiverar beslutet.

- Vi är otroligt tacksamma över stödet vi har i Kristianstad från studieförbunden och från de politiker som står upp för folkbildningens principer och demokratiska beslut. En avfinansiering av ett studieförbund för all framtid inger inte förtroende, utan skapar en stor osäkerhet i relationen mellan det offentliga och civilsamhället, säger Malin Novén distriktschef i Ibn Rushd Södra.

Den fjärde februari fattade Kultur och fritidsnämnden beslut om att: "Studieförbundet Ibn Rushd undantas från bidrag i Kristianstads kommun från och med år 2021. Beslutet gäller till dess Kultur- och fritidsnämnden finner anledning att ompröva sitt ställningstagande."(Kultur och fritidsnämndens protokoll 4/2-21).

Utifrån debatten i kommunfullmäktige är det svårt att få en klar bild över varför ett av de tio studieförbunden ska ställas utan bidrag och hur kommunen menar att Ibn Rushd motverkar demokrati och inkludering. Samma oklara bild får man när man läser den politiska majoritetens motivering till beslutet i Kultur- och fritidsnämnden

Det verkar som att ett studieförbund med ”fel” religiös bakgrund, ”fel” etnisk tillhörighet eller kanske ”fel” politisk inriktning kan bli avfinansierat när det passar nämnden. "Detta kan jämföras med om politiken skulle ge sig in i att välja att inte ge bidrag till vissa tidningar eller massmedier, som kanske inte matchar det egna politiska partiets syn." Skriver studieförbunden i ett öppet brev till kommunen den femte maj.

Studiecirklar i språk och religion är vanligt förekommande hos alla studieförbunden men i Kristianstad pekas dessa ut som hinder för integration och demokrati. Och att studieförbundet Ibn Rushd samlar stora delar av den muslimska folkrörelsen understryks som ett problem. Bland annat misstänkliggör den politiska majoriteten varför islamska församlingar kan vara i behov av samverkan med ett studieförbund och folkbildning. (KFN, 4/2-20)

"Vi önskar att Kristianstads kommuns kulturnämnd motiverar beslutet om att utesluta ett studieförbund från att erhålla kommunbidrag och att det skriftliga beslutet med motiveringen skickas till SSO. Att få klarhet i bakgrund och motivering kring förslaget till beslut är väldigt viktigt för studieförbunden och civilsamhället."skriver studieförbunden.

Bakom det öppna brevet står Studieförbunden i Kristianstad:

ABF, Bilda, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan i Kristianstad, NBV, Sensus, Studiefrämjandet, Studieförbundet Vuxenskolan

Press:

Emelie Weski, 0708830174