IBS lanserar IBS Bookmaster i Norden

- Bok- och förlagsbranschens internationella "standardsystem" etableras på nordiska marknaden IBS lanserar nu IBS Bookmaster för den svenska marknaden. Affärssystemet används redan av ledande förlag och bokdistributörer runt om i världen och systemet anpassas nu för Sverige. Lanseringen är unik eftersom branschen fram till nu fått hålla tillgodo med icke-standardiserade lösningar. Bookmaster är skräddarsytt efter branschens behov och besparingspotentialen är därför betydande. IBS Bookmaster är ett affärssystem som specialanpassats för förlag och bokdistributörer. Systemet hanterar bland annat royalties, nya standarder som 13-siffrigt ISBN och ONIX, prenumerationer och bokklubbar som många andra system inte hanterar. - Vi är första företaget i Sverige som lanserar ett specialanpassat affärssystem för bok- och förlagsbranschen, säger Anders Olsson, affärsområdeschef IBS Sverige. I jämförelse med existerande installationer är vårt system såväl mer arbetseffektivt som kostnadseffektivt. IBS Bookmaster är dessutom rustat för att hantera ändringen av standardnummer för böcker, så kallad ISBN, som går från att vara 10-siffrigt till att bli 13-siffrigt, vilket sker vid årsskiftet. IBS Bookmaster är en integrerad lösning som hanterar hela publiceringsprocessen från koncept till konsument. Lösningen har utvecklats tillsammans med förlag och bokdistributörer. De företag som använder IBS Bookmaster är allt från några av de största förlagen och bokdistributörerna i världen med tusentals anställda, till små företag med ett litet antal användare. Det branschspecifika affärssystemet har utvecklats av TMS (Tailor Made Systems) i Australien. Företaget köptes av IBS den 1 mars 2005, vilket meddelats i ett tidigare press-meddelande. Bookmaster används redan av mer än 80 förlag i 16 länder, vilket gör det till det mest använda affärssystemet inom förlagsbranschen på global basis. På kundlistan som använder Bookmaster finns företag som McGraw-Hill, Pearson, Penguin, HarperCollins, Pan Macmillan, Simon&Schuster och Harvard University Press. Satsningen på den svenska marknaden innebär även att IBS Sverige bygger ett kompetens-center i Sverige som ska driva marknaden gällande IBS Bookmaster i Norden och Europa. Läs mer om IBS Bookmaster på www.ibsbookmaster.com. Läs mer om ISBN på www.isbn-international.org. För mer information var vänlig kontakta: Anders Olsson, Affärsområdeschef, IBS Sverige AB Telefon: +46 (0)8-627 23 00 Mobil: +46 (0)70-145 47 55 anders.olsson@ibs.se John Womack, Informationsdirektör IBS AB Telefon: +46 (0)8-627 24 99 Mobil: +47 (0)70-678 24 99 john.womack@ibs.net Bertil Petersson, Key Account Manager IBS Sverige AB Telefon: +46 (0)8-627 23 00 Mobil: +46 (0)70 627 47 65 bertil.petersson@ibs.se IBS AB, (XSSE: IBS B) är en ledande leverantör av affärssystem för hantering av varuförsörjning, kundrelationer och ekonomistyrning. IBS huvudsakliga fokus är på medelstora och stora distribuerande företag samt säljande och tillverkande företag inom internationella koncerner. IBS erbjuder branschlösningar för bl.a. läkemedelsdistribution, fordonsindustri, elektronik, papper, bokdistribution samt för ett antal andra nischer på lokal nivå.