Här är vinterns varmaste och mest halksäkra skor från Icebug

Här är vinterns varmaste och mest halksäkra skor från Icebug

Gör dig redo inför vintern med dubbade skor från Icebug, den svenska skotillverkaren som vet vad som krävs för att hålla dig både varm och stabil under årets tuffare månader. Oavsett om du är ute efter greppsäkra löparskor eller tåliga kängor har Icebug något som passar dina väderförhållanden. Några av säsongens återkommande favoriter finns nu i nya färger och material så att du kan hålla dig både stil- och greppsäker i vinter.

Metro 2 Nubuck BUGrip – Den stilrena promenadskon

Klimatavtryck: 14 kg CO2e per par, 26 % biobaserat material, 18 % återvunnet material.

Metro 2 Nubuck BUGrip är en ny, lyxig variant av Icebugs mest populära vintersko – vilket är lätt att förstå då den både är ett tryggt och snyggt val. Nytt för i år är överdelen i nubuckläder, ett tåligt och vattenavvisande nordiskt SPOOR-läder som är spårbart ända tillbaka till bondgården och som bara blir vackrare med tiden. På insidan av kängan möts foten av ett fantastiskt varmt och fluffigt foder gjort av återvunnen ull och polyester.

Den stilrena designen är även utrustad med den speciella BUGrip® sulan, gjord i 20 procent återvunnet gummi och med dynamiskt integrerade karbidståldubbar så att skon får fäste ute på isiga äventyr. Metro BUGrip är en välplanerad sko med många användningsområden, som med sin funktionella och hållbara profil förblir en självklar favorit varje vinter.

Rover BUGrip GTX – All round skon som passar ditt tempo

Klimatavtryck: 9 kg CO2e per par, 8 % biobaserat material, 6 % återvunnet material.

Rover BUGrip GTX är en sko full av olika funktioner framtagen för att vara pålitlig oavsett underlag. Vare sig du vill använda skon för promenaden eller löpturen är den designad med komfort i fokus. Med en överdel i bluesign®-certifierad polyestermesh, snörsystemet BOA® Fit System och en vadderad hälkappa får skon den perfekta passformen för just din fot. Nytt för i år är färgerna Thyme/Charcoal, en mycket vacker dov grön, och NightSky/Blue, två toner av blått som kontrasterar varandra snyggt.

För att du ska kunna ta dig ut i alla väder är skon även utrustad med ett GORE-TEX®-membran som håller foten torr när det är blött, samt den dubbintegrerade BUGrip®-sulan som ser till att du håller dig på fötterna. Oavsett vilket väder vintern bjuder på är Rover BUGrip GTX redo att ta sig an utmaningen.

NewRun BUGrip – Springskon som är ett måste för vinterlöparen

Klimatavtryck: 9 kg CO2e per par, 9 % biobaserat material, 20 % återvunnet material.

Inställda löpturer på grund av ishalka är ett minne blott med NewRun BUGrip! NewRun är speciellt framtagen för att vara den optimala springskon för löparen som hellre håller sig på vägar än på stigar – även under isiga vintermånader. Den lättviktiga modellen kännetecknas av hög komfort och ger foten ordentligt stöd på hårda underlag. Skons foder och överdel är tillverkad av 100 procent återvunnen polyester från PET och finns nu i de nya färgkombinationerna Black/Apricot och Aqua.

För att säkra löpsteget under vintermånaderna är skon utrustad med en BUGrip® sula. 17 dynamiska och slitstarka dubbar ger dig ett stålgrepp på både blankis och rena asfaltspartier. NewRun BUGrip är en sko för löparen som vill hålla i sin löpning året runt!

Torne 2 BUGrip GTX – Kängan som gör dig redo för vargavinter

Klimatavtryck: 21 kg CO2e per par, 9 % biobaserat material, 27 % återvunnet material.

Torne 2 BUGrip GTX är en uppgraderad version av Icebugs varmaste sko och finns numer i den vackra färgen PineGrey. Den välisolerade kängan är vattentät, har ett högt skaft för att hålla ute snö och ser till att du är varm även när temperaturen rör sig ända ner mot minus 37°C. Överdelen av skon är tillverkad i mocka och bluesign®-certifierad polyestermesh med GORE-TEX®-membran – allt för att hålla fötterna ordentligt torra.

Kängans värmande egenskaper har mycket att tacka dess smarta innersula. Den kombinerar nämligen återvunnen filtad ull från svenska Woolpower med BLOOM®s algae foam – en hållbar produkt med lågt klimatavtryck som framställts av biomassa från alger. Yttersulan är försedd med dubbar i karbidstål och gör att skon verkligen utmärker sig som den perfekta vinterkängan när snön har anlänt.

Vill förändra hela skobranschen

icebug.se finns alla skor från Icebug, tillsammans med siffrorna för utsläpp för respektive sko. Bland skotillverkare är Icebug i princip helt ensamma om att redovisa koldioxidutsläppen för alla modeller. Målet är att gå från företagets snitt på 11 kg koldioxid per par, till 6,4 kg år 2030. Men man stannar inte där – utan fortsätter banta klimatavtrycket så mycket det går.

Vill du veta mer om Icebugs hållbarhetsarbete? Läs mer här: Affärer och skor som tål att synas i sömmarna