Icebug presenterar nyheter för vår och sommar 2024

Icebug presenterar nyheter för vår och sommar 2024

Svenska Icebug ser till att du står lika stadigt året runt. Säsongens vår- och sommarkollektion kombinerar överlägset grepp med hög komfort, hållbara materialval och färgsprakande kulörer – och något så sällsynt som en helt ny modell. Upptäck nyheter och uppdaterade klassiker som ger ett stadigt grepp på både vardagspromenaden, båtturen och vandringen i sommar.

Mosi RB9X – Ny lättviktare med överlägsen komfort för säsongens alla promenader

Klimatavtryck: 10 kg CO2e per par, 14 % biobaserat material, 36 % återvunnet material.

En ny vardagssko har landat i Icebugs sortiment! Sällan släpper den svenska skotillverkaren nyheter, men när det väl sker möter man efterfrågan på en modell med bättre funktion, lång hållbarhet och schysst produktion. Mosi RB9X är en lätt, luftig och skön sneaker som ger tillräckligt stöd för långa vårpromenader. Modellen är döpt efter Mosistenarna som ligger i ett naturreservat i Hälsingland, och blir en ny stabil följeslagare under säsongen.

Med utgångspunkt i populära Eli kombineras stilren design med höga komfortvärden. En invändig förstärkning i mikromocka omfamnar foten och ger tillsammans med den bekväma BUGforce™-mellansulan en oslagbar gångupplevelse. Foten hålls sval tack vare den luftiga stickningen i återvunnet material och yttersulans gummi ger ett väldämpat och pålitligt grepp på hala bryggor, båtar och klippor i sommar. Modellen återfinns i svart, denimblå och stålgrå.

Eli RB9X – Storfavorit i ny vårig kulör

Klimatavtryck: 9 kg CO2e per par, 13 % biobaserat material, 34 % återvunnet material.

Nu finns populära Eli RB9X i en vårig lila kulör! Sommarfavoriten är lätt och luftig som en sandal samtidigt som den ger ett bekvämt steg med ett halksäkert grepp med RB9X™-gummi. Den är lika optimal för båtliv som strandhäng och torkar snabbt om den blir blöt tack vare den meshprydda ovandelen i återvunnen PET. Den smidiga elastiska snörningen gör den enkel att ta på och bidrar till perfekt passform. Dessutom klarar skon många tvättar i tvättmaskinen på 30 grader. Eli är den ultimata sommarskon och är här för att stanna – många säsonger framöver.

Aura RB9X – Löp lätt och ledigt i stilren svart

Klimatavtryck: 9 kg CO2e per par, 8 % biobaserat material, 27 % återvunnet material.

En skönare löparsko än Aura RB9X får man leta efter! För att du ska kunna ta målmedvetna kliv på asfalt och andra hårda underlag i vår har Icebug maxat dämpningen med SuperC Foam – en kväveinfunderad mellansula där kraften återförs i löpsteget. Den breda lästen håller foten på plats och ger tårna utrymme samtidigt som trycket på hälsenan reduceras. Överdelen i bluesign®-certifierad mesh ger en sval och luftig känsla, medan yttersulan i greppgummit RB9X™ gör att du landar mjukt och stabilt. Resultatet är riktigt lätt och skön löpning där dina fötter njuter lika mycket av turen som du. Säsongens nya färg är stilren svart.

Rover 2 RB9X GTX – Älskad hikingsko med ergonomisk uppdatering och nya kulörer

Klimatavtryck: 9 kg CO2e per par, 11 % biobaserat material, 22 % återvunnet material.

Rover 2 RB9X GTX är lika mångsidig som en schweizerkniv och bär dig genom alla typer av väder och terräng oavsett om du vandrar i snårig skog eller är ute på hundpromenad. Säsongens uppdaterade version klår föregångaren på flera nivåer och är bekvämare, stabilare och snyggare än någonsin. Designen har slimmats och komforten har ökats genom förstärkt hälkappa och rymligare tåbox. RB9X™-gummit täcker numer hela yttersulan och ger en suveränt grepp på lera och stenar – torra som våta. Överdelen i slitstark CORDURA®-ripstop, tillverkad av återvunnen polyester, är försedd med både reflexdetaljer och ett vattentätt GORE-TEX® ePE-membran som håller vatten ute och foten torr. Denna säsong är dessutom alla GORE-TEX®-membran PFAS-fria. Snörsystemet BOA® Fit System fördelar trycket jämnt över hela foten och gör Rover 2 till en riktigt bekväm sko för många och långa äventyr ute i naturen. Nytt för i år är även kulörerna Hibiscus, SteelBlue och Black/SlateGrey.

Aura ReWool RB9X – Luftig och väldämpad promenadsko i minimalistisk design

Klimatavtryck: 9 kg CO2e per par, 21 % biobaserat material, 31 % återvunnet material.

Heldämpat och lättviktigt? Se hit! Att promenera med Aura ReWool RB9X är som att gå på moln – men med full kontroll. Modellen är en av Icebugs mest väldämpade skor med den mjuka mellansulan SuperC, som är fylld med kvävgas för stötdämpande egenskaper. Undertill ser greppgummit RB9X™ till att du rör dig stadigt framåt på promenaden. Aura ReWool plockar dessutom många hållbarhetspoäng och tillverkas med både spillull, återvunnen ull, naturgummi och återvunnet gummi. Med luftig och sval överdel säkerställer den ett behagligt fotklimat i sommarvärmen. I år hittar du den stilrena favoriten i nya kulören MelangeGrey.

Vill förändra hela skobranschen

icebug.se finns alla skor från Icebug, tillsammans med siffrorna för utsläpp för respektive sko. Bland skotillverkare är Icebug i princip helt ensamma om att redovisa koldioxidutsläppen för alla modeller. Målet är att gå från företagets snitt på 11 kg koldioxid per par, till 6,4 kg år 2030. Men man stannar inte där – utan fortsätter banta klimatavtrycket så mycket det går.

Vill du veta mer om Icebugs hållbarhetsarbete? Läs mer här: Affärer och skor som tål att synas i sömmarna

Kategorier

Icebug gör skor med grepp som hjälper människor att komma ut varje dag – även när det är halt ute. Göteborgsföretaget bedriver ett intensivt arbete för att minska sin påverkan på klimatet – och att hjälpa skobranschen att ställa om. Icebug har inga tillväxtmål och sätter alltid naturen och samhället före vinstintresset. Icebug Metro2 är världens mest sålda dubbade sko.

Sebastian Lundfall

Presskontakt Press- och PR-ansvarig +46 76-891 58 03