En av Icelandairs två nya Boeing 767 visade sina vingar under den första veckan i maj.

Den första av Icelandairs två nya wide body Boeing 767 flygplan hade sin första avgång under första veckan i maj, den andra är inbokad att vara i luften den 15 maj.

De två flygplanen kommer att användas på utvalda sträckor från Island: New York (JFK), Chicago (ORD) och Boston i USA samt till London, Köpenhamn och Amsterdam i Europa. Kapaciteten är 262 passagerare och därmed en ökning upp till 44% av passagerarplatser jämfört med den befintliga flygplanstypen, som är Boeing 757.

Icelandairs flotta uppgår nu till 28 flygplan: Två Boeing 767 och 26 Boeing 757. De två så kallade wide body flygplanen har genomgått en totalrenovering då de ankom till Icelandair i vintras och innehåller nu helt nya säten, individuella underhållningssystem, stämningsljus i kabin samt gate-to-gate Wi-Fi.

Sedan 2009 har Icelandairs linjenät nära tredubblats med en kapacitetsökning från 1,3 miljoner till cirka 3,7 miljoner passagerare. När högsäsongen toppar under sommaren kommer Icelandair ha fler än 100 dagliga avgångar från Europa, Island och Nordamerika.

Icelandair har totalt 43 destinationer med 16 destinationer i Nordamerika: Boston, Washington DC New York (JFK och Newark), Orlando, Minneapolis / St Paul, Denver, Seattle, Anchorage, Portland och Chicago i USA. Toronto, Halifax, Vancouver, Edmonton och Montreal (maj 2016) i Kanada.