En resa till vulkanens inre

Icelandair erbjuder just nu ett paket för den äventyrslystne som man garanterat inte hittar varje dag: Upplev en vulkan från insidan!

Den sovande vulkanen, Thrihnukagigur  på Island är det enda stället på jorden där en vulkanisk magmakammare är tillgänglig och säker att utforska. Denna mycket speciella och unika tur finns från 15 juni till 31 juli 2012 och är en del av en pågående geologisk undersökning av vulkanen. Planen är att "öppna" vulkanen för allmänheten någon gång i framtiden och därigenom skapa en av de mest spektatkulära turistattraktionerna i världen.

Deltagarna på turen går ned i vulkanen via topkratern och efter 120 m nedstigning står man på botten av magmakammaren, naturligtvis tillsammans med erfarna och specialutbildade guider. En öppen hiss, som testats noggrant transporterar  upp och ner i kratern. Magmakammaren, som är målet med resan är vulkanens hjärta och man har ca en timme på sig att utforska den. Hela turen tar cirka 5 - 6 timmar, inklusive en promenad på 2,5 km in i lava-landskapet.

Thrihnukagigurs sista utbrott var för mer än 4000 år sedan, vulkanen ligger ca 30 km från Reykjavík - och det finns inga tecken på att vulkanen skall vakna så där väntar inga obehagliga överraskningar.

Det finns två dagliga turer, kl 10.00 och 12,00 under perioden. Mer information finns på icelandair.se.