ICELANDAIR INTRODUCERAR SIN 9:E NORDAMERIKANSKA ÅRET-RUNT DESTINATION - DENVER

Från maj 2012 kan Icelandair lägga ytterligare en nordamerikansk destination till de övriga åtta när rutten till Denver öppnas med den kortaste flygtiden från Skandinavien.

Fyra gånger i veckan, dvs måndag, onsdag, fredag ​​och söndag, lyfter Icelandair från Keflavik och landar i Denver, Colorado ca sju och en halv timme senare. Icelandair trafikerar då nio nordamerikanska destinationer och Denver blir en året-runt destination. Avgång från Keflavik 16.45 isländsk tid och ankomst i Denver 18.40 lokal tid.

"Icelandair firar 75 års jubileum nästa år och det blir extra stort med det mest heltäckande linjenät och tidtabell i flygbolagets historia. Det är ett känt faktum att vi har haft många utmaningar under den senaste tiden med finanskrisen, vulkanutbrott och stigande bränslepriser. Icelandairs anställda, både hemma på Island och utomlands har varit uthålliga och tacklat dessa utmaningar med gott mod och professionalism och Icelandair är nu redo för ytterligare tillväxt. " säger Birkir Holm Gudnason, VD på Icelandair.

Birkir tillägger: "Denver är ett spännande resmål både sommar och vinter.  Staden ligger vid foten av Klippiga Bergen med några av världens bästa skidorter, bl a den mycket berömd Aspen bara fyra timmars bilresa från Denver och minst lika kända Vail når man på två timmar. Denver har 300 soldagar om året och ett rikt och varierat kulturliv, staden är också ett viktigt centrum för transport och flygplatsen är USAs fjärde största. "

Icelandairs flotta utökas under sommaren 2012 och bolaget kommer att operera med 16 plan av typen Boeing 757,  vilket är två mer än i år och det förväntade antalet passagerare under 2012 är 2 miljoner.

Förbindelsen till Denver, i likhet med de övriga nordamerikanska destinationerna, passar Icelandairs eftermiddagsflyg från Skandinavien och sen vidare över Atlanten. Man kan välja att fortsätta efter en kort bensträckare på Keflavik eller göra ett stopover på Island, en eller flera dagar innan resan fortsätter över Atlanten utan extra kostnad för flygresan.

Icelandair har funnits i över 70 år med åtta destinationer i Skandinavien: Köpenhamn och Billund i Danmark, Stockholm och Göteborg i Sverige och Oslo, Bergen, Stavanger och Trondheim i Norge. I Nordamerika flyger Icelandair till New York, Boston, Minneapolis, Orlando, Seattle, Washington DC, Denver, USA och Toronto och Halifax, de två sistnämnda i Kanada. Se alla destinationer på icelandair.se

• denver
  • skandinavien