Icelandair påbörjar 2014 i samma anda som 2013 avslutades

Icelandair avslutade 2013 med en total ökning av antalet passagerare med 12 % eller 2.257.485 passagerare under jämfört med mot 2.020.100 året innan. 2014 tar vid med en ökning på 15 % i januari 2014 jämfört med januari 2013:

- Antalet passagerare under år2013 var 2.257.485 mot 2.020.100 år 2012, en ökning med 12 %.

- Antal passagerare januari år 2014 var 124.745 mot 108.920 januari år 2013, en ökning med 15 %.

För Icelandair kommer 2014 att bli ett hektiskt år med det mest omfattande schemat i företagets historia och med det största antalet destinationer, totalt 38 st, där nio är i Skandinavien och Finland och 12 i Nordamerika.

Denna utveckling är även i linje med den Reykjavik baserade resemässan Mid-Atlantic Trade Show, som gick nyligen av stapeln samt var den största hittills. Mässan hålls en gång om året av Icelandair och bygger på bolagets linjenät. Mässan förbinder rese-och turistindustrin på bägge sidor av Atlanten för att på så sätt öka intresset för att resa till Island och Icelandairs destinationer i allmänhet.

Turistnäringen är en av Islands främsta inkomstkällor och Mid-Atlantic Trade Show är av stor betydelse när det gäller att fokusera på ön som turistmål och etablera nya kontakter.

Icelandair öppnar två nya linjer till Kanada 2014: året -runt-service till Edomonton 5 mars och sommartrafik till Vancouver 13 maj.