Icelandair transporterar hela Islands befolkning och lite till i julimånad.

16% ökning i juli jämfört med juli 2013 och 15% ökning från januari till juli 2014 jämfört med samma period förra året.

Hela 355.000 passagerare reste med Icelandair under julimånad och det är inte bara 16% högre än i fjol utan även nytt rekord för flygbolaget: Icelandair har aldrig tidigare transporterat så många passagerare under en och samma månad. Som en extra bonus så är det även första gången Icelandair transporterar fler passagerare än hela den isländska befolkningen under samma period.

- Antal passagerare i juli 2014: 355.000 jämfört med 306.000 samma månad förra året.

- Antal passagerare från januari till juli 2014: 1.458.000 jämfört med 1.273.000 samma period förra året.

Detta resulterar till en kapacitetsökning med 19% från 2013 till 2014 års schema, som även är den mest ambitiösa sedan tidigare åtstramning av flygbolaget. Icelandair har även nu flest antal destinationer i bolagets historia: 38 stycken, varav 9 är i Skandinavien och Finland och 12 i Nordamerika. Senaste destinationerna för linjenätverket är Edmonton och Vancouver - bägge i Kanada.

Icelandair erbjuder stop-over på Island på resor till och från Nordamerika utan extra biljettkostnader upp till sju dagar. Det är en ganska unik möjlighet att uppleva både Island och den nordamerikanska slutdestinationen i en och samma resa.