Islands färger

Island är inbjudande hela året och det finns alltid en anledning att fästa blicken nordväst.

De flesta kan behöva en paus mellan sommaren och julen, man vill se något annat och komma ur vardagen för en stund. Island är den perfekta platsen för att skaffa förnyad energi och inspiration, och en långhelg räcker. På ett par dagar så finns det en ofattbar mängd saker att uppleva, det enda som behövs är lite planering hemifrån.

Många förknippar en resa till Island med sommaren, men Island är ett lysande året runt resmål med otroliga färgförändringar under hösten och med vintern runt hörnet.Luften är frisk, himlen är klarblå och solen hänger lågt över Nordatlanten. Kanske har du även chansen att se det vackra norrskenet.

Det är även högtid för indiefestivalen Iceland Airwaves och ett stort utbud av design/konstutställningar, konserter och andra kulturella evenemang som involverar hela staden Reykjavik. Sen har vi naturligtvis Harpa, denna bländande konsert och kulturbyggnad som är knutpunkten lokaliserat vid den vackra hamnen. Varmvattenkällor och wellness, islandshästar och action, på Island kan du uppleva allt. Vad som måste omnämnas är matscenen i Reykjavík med en imponerande mängd gourmetrestauranger vars tillgång till sina råvaror är precis utanför ytterdörren, när du befinner dig där så känns det helt rätt.

Prova ett city break i Reykjavik, världens nordligaste huvudstad, surfa in på icelandair.se och hämta din inspiration.