Gå direkt till innehåll
Kvalitetschef Francisca Lameiras, Sr Scientist Linda Adlertz och labbchef Sabina Botic.

iCellate Medical expanderar sitt ackrediterade labb

Stockholm, Sverige - 23 juni 2022 - iCellate har nyligen slutfört sin expansion av sitt laboratorium för sin ackrediterade tjänst GeneMate®. GeneMate® är en tjänst som används för att analysera en individs ärftliga risk att utveckla cancer.

iCellate Medical fortsätter att växa! Övergången till de nya labbytorna är nu klar vilket möjliggör GeneMate® vidare automatisering av tjänsten och ett högre intag av kliniska prover. Något som är välkommet när efterfrågan börjar öka.

Det är inte bara GeneMate® som drar nytta av mer utrymme på Industrivägen 1 – även iCellates produkt för analys av cirkulerande tumörceller, CellMate®, får ett större laboratorium för analys av allt fler kliniska studieprover.

- Med så många kliniska studier som sker parallellt är det fantastiskt att ha ett dedikerat utrymme för utveckling av CellMate®-tjänster" säger Sabina Botic, labbchef på iCellate, som har lett övergången till de nya lokalerna.

GeneMate® firar också 1 år sedan dess SWEDAC-ackreditering. Under den senaste revisionen diskuterades de nya anläggningarna och iCellates framtidsplaner för GeneMate®.

- Det är mycket betryggande att med SWEDACs hjälp tillse att vi levererar högkvalitativa produkter, säger Francisca Lameiras, kvalitetschef på iCellate.

Om iCellate Medical
iCellate grundades 2011 som en spinoff av forskning som bedrivs vid Karolinska Institutet och Karolinska sjukhuset. Företaget har sitt huvudkontor och ackrediterade laboratorium i Stockholms Hagalund, där det utför alla sina tjänster.

iCellate analyserar cirkulerande tumörceller (CTC) och genomiskt DNA för att stödja läkare i cancerdiagnos under hela sjukdomens livscykel.

Läs mer på icellate.se och genemate.se.

Presskontakt COO +46 70 743 3479

Cancerdiagnostik genom genomiska analyser av liquid biopsy

iCellate Medical AB är ett svenskt, life science bolag som grundades 2011 och är baserat i Stockholm. iCellate utvecklar produkter inom områdena cancerdiagnostik och styrning av cancerbehandlingar. Tekniken bygger på forskning från Karolinska Institutet i samarbete med Karolinska Universitetssjukhuset. iCellate analyserar s.k. liquid biopsies, dvs vanliga saliv- eller blodprov. Från dessa prov kan fragment av en tumör detekteras, antingen som cirkulerande tumörceller (CTC) eller cirkulerande tumör DNA (ctDNA). Vidare kan sedan iCellate sekvensera detta material för att bestämma var dessa celler härstammar ifrån och vilka mutationer som de medför, information som kan användas för att lokalisera tumörer eller styra cancerbehandling. Alla analyser sker i iCellates ISO15189 ackrediterade labb i Solna.

iCellate Medical AB
Industrivägen 1