iCellates laboratorium ackrediterat enligt ISO 15189

Stockholm, Sverige – 12 april 2021 - iCellate Medical AB, ett svenskt cancerdiagnostikföretag erhöll i fredags sitt ackrediteringsgodkännande enligt ISO 15189 - Medicinska laboratorier – Krav på kvalitet och kompetens, från ackrediteringsmyndigheten Swedac. Ackrediteringen innebär att iCellate har uppvisat högkvalitativ nivå på sitt laboratoriearbete samt att bolaget nu kan leverera sina tjänster till den allmänna vården.

iCellate jobbar kontinuerligt med att förbättra kvaliteten på sina labbtjänster. Ett bevis på detta är att bolaget nu kan stoltsera med Swedacs symbol på sin hemsida och sina rapporter.

- It is an essential milestone for our work to achieve this goal, säger Francisca Lameiras som är Kvalitetschef på iCellate. It is very validating to have the authorities confirm that we meet their expectations.

Ackrediteringen enligt ISO 15189 bygger på en noggrann genomgång av iCellates kvalitetssystem och analysen av tjänsten GeneMate®, som är ett test för ärftlig cancerrisk. Standarden säkerställer att laboratoriet kontinuerligt arbetar med kvalitetshöjande arbete, rätt kompetens och utbildning av personalen samt en robust och korrekt dokumenterad process. Därtill ställs höga krav på underleverantörer, IT-säkerhet samt ledningens styrning.

- Vi ser detta som en väldigt viktig del i vårt arbete med att leverera högkvalitativa tjänster inom genomik, säger Pelle Redare som är VD. Vi tror att detta kan öppna flera dörrar både på det kommersiella planet men även inom forskningsområdet precisionsmedicin, där vi ser väldigt stor potential framöver.

I och med ackrediteringen så sällar sig iCellate till en skara av endast 6 privata företag i Sverige som är ackrediterade enligt ISO 15189, däribland Unilabs och Synlab. iCellate är det enda företag som innehar ISO 15189 ackreditering inom cancergenetik i Sverige.

• Sjukdomar

• company information