Nu börjar Local Democracy Talks

Nu börjar Local Democracy Talks

Inspirerade av regeringens satsning "Drive for Democracy" lanserar Internationellt Centrum för Lokal Demokrati, ICLD, samtalsformen "Local Democracy Talks". Det utgörs av direktsända panelsamtal öppna för alla med såväl svenska som internationella företrädare för kommuner och regioner på olika platser i världen. Syftet är att stärka det demokratiska samtalet.

Först ut i samtalsserien är Nairobi, Kenya och rubriken för samtalet är "If gender champions rule our cities". Panelsamtalet äger rum den 2 mars kl 12.00 svensk tid. Svenska deltagare i panelen är kommunstyrelsens ordförande i Eskilstuna, Jimmy Jansson och Amelie Tarschys Ingre, kommunalråd och ordförande i utbildningsnämnden på Lidingö.

Varför #LocalDemocracyTalks?

I en tid då det demokratiska utrymme krymper och de principer som demokratin bygger på ifrågasätts behöver vi stärka det demokratiska samtalet. Vår förhoppning är att #LocaldemocracyTalks kan vara en bidrag i rätt riktning. Läs mer på icld.se/localdemocracytalks

Till direktsändning (startar 2 mars 12.00)

Regioner

Internationellt Centrum för Lokal Demokrati, ICLD, arbetar för att främja demokrati och processer för delaktighet på lokal och regional nivå. Detta görs genom att etablera internationella samarbeten där vi bygger vidare på kunnande och erfarenheter från svenska kommuner och regioner. ICLD driver också utbildningsprogram och forskning inom demokratiområdet. ICLD är en ideell förening. Huvudman är Sveriges Kommuner och Regioner, SKR. Verksamheten finansieras av Sida. Läs mer om vårt arbete på icld.se

Maria Jansson

Presskontakt Kommunikationsstrateg +46 (0)72 997 2054

Fattigdom bekämpas med demokrati

Internationellt Centrum för Lokal Demokrati, ICLD, arbetar för att främja demokrati och processer för delaktighet på lokal och regional nivå. Detta görs genom att etablera internationella samarbeten där vi bygger vidare på kunnande och erfarenheter från svenska kommuner och regioner. ICLD driver också utbildningsprogram och forskning inom demokratiområdet. ICLD är en ideell organisation. Verksamheten finansieras av Sida. För mer info, besök icld.se.

Swedish International Centre for Local Democracy, ICLD
Söderväg 1D