Feuerheerd’s Vintage, 2003

1 december: 1500 flaskor av Feuerheerd’s Vintage Port 2003 – ett exklusivt tillfälligt släpp!

Vinentusiaster har något alldeles speciellt att se fram emot den 1 december då Feuerheerd’s, känt för sina historiska och exklusiva portviner, lanserar en begränsad upplaga av deras Vintage Port från 2003. 1500 handmålade flaskor kommer att finnas tillgängligt för detta släpp.

En utmärkande årgång i Porto deklareras som ”Vintageport” och Feuerheerd’s Vintage 2003 är resultatet av ett mycket speciellt år med särskilt gynnsam skörd, det vill säga en riktigt bra årgång. En Vintageport buteljeras efter två år på ekfat och behöver därefter mogna i minst 10-15 år på flaska. Vinmakaren bakom detta portvin är Álvaro van Zeller och innan buteljering har Feurheerd’s Vintage Port lagrats i två och ett halvt år på ekfat vilket ger en fördjupad och komplex smak. Resultatet är ett fylligt och nyanserat portvin med mogna frukter och subtila inslag av kryddor.

Feuerheerd’s Vintage 2003 bjuder på toner av katrinplommon, lakrits, dadlar, nötter, svartpeppar, torkade körsbär och tobak. Den djupa färgen förutspår en lagring på flaska av enastående kvalitet. Kan drickas nu men rekommenderar för den som har tålamod, att vänta minst 10 år till för att få avnjuta en vintageport av sin fulla potential.

Servera vid 18 °C och matcha gärna med desserter som vällagrade ostar eller bakverk tillsammans med choklad och mörka bär.

Vinet är tillverkat av utvalda druvor från Torto Valley i Douro Superior i hjärtat av Dourodalen och är gjort på en så kallad field blend av Touriga nacional, Touriga franca, Tinto cão och Vinhas velhas. En field blend är vin gjort av olika druvor som växer tillsammans i vingården samt plockas och jäses ihop samtidigt – en sällsynt sammansättning som ger vinet dess distinkta smakprofil.

Flaskorna som alla är handmålade, bör förvaras horisontellt för att bilda en sedimentering och därefter dekanteras försiktigt efter att ha fått stå upprätt i några timmar. Servera och njut!

Om Feuerheerd’s ochBarão de Vilar:

Producenten Barão de Vilar drivs idag av 14:e generationen. Portvinsmärket Feuerheerd's grundades år 1815 av den tyska köpmannen Dietrich Matthias Feuerheerd. Varumärkets logotyp, som är formad som ett ankare, pryder etiketten på Feuerheerd's portviner och i Storbritannien var detta varumärke därför känt som "anchor ports".

Om Dourodalen

I Dourodalen har man odlat vin sedan mycket lång tid tillbaka. Redan 1756 ursprungsskyddades vinodlingarna här, vilket gör området till ett av världens äldsta skyddade vinodlingsområde.

Volym: 1500 flaskor
Druvsort: Touriga nacional, Touriga franca, tinto cão, vinhas velhas (field blend).
Ursprung: Portugal, Douro, Porto
Lagringspotential: 10+ år