Tillfälligt släpp 10 november! 14 400 flaskor av Tocca Stelle Chianti Classico 2021

10/11: Återlansering av efterlängtade Tocca Stelle Chianti Classico i Systembolagets tillfälliga sortiment!

Vinälskare och vinentusiaster kan se fram emot det spännande släppet av Tocca Stelle Chianti Classico 2021 i Systembolagets tillfälliga sortiment 10 november. Denna återkommande favorit från Dievole har belönats med prestigefyllda utmärkelser de senaste åren och nu äntligen släpps 14 400 flaskor av den senaste årgången.

Tocca Stelle Chianti Classico är ett ekologiskt vin, välkänd för sin elegans och nyanserade karaktär. Ett vin med bra koncentration, vibrerande syra och eleganta mjuka tanniner som går i toner av körsbär, kanel, pomerans, anis, salvia, viol och ceder. Vinet är redo att njutas av redan nu men om du har tålamod kommer Tocca Stelle belöna dig med mognad om du låter det åldras 5-10 år. Det passar utmärkt tillsammans med en mångfald av italienska rätter, ostar, pasta bolognese, kött eller en delikat carpaccio. Tocca Stelle 2021 är ett fantastiskt vin som har lagrats ett år på stora neutrala franska ekfat om 4 100 och 4 300 liter. Druvorna skörades för hand i början av oktober och skördeuttaget var ca 1 kilo per vinranka.

Stefano Capurso, Corporate Managing Director, Dievole är mycket nöjd med senaste årgången.

“Tocca Stelle is one of Dievole's wines that best tells its story. The crest on the label is inspired by the history of Dievole: it is that of the Terrosi Vagnoli, a noble family that lived in Dievole in the last century; while the hand touching the stars represents the aspiration to excellence, the same as the quality of this wine.

The seasonal trend of the 2021 vintage was fairly regular. The rainfall in the spring period allowed good vegetative development and provided an important water reserve to face the drier summer months. The summer was dry with only a few rainfalls in August, but the water reserves accumulated during the spring period made it possible to avoid stressing the plants. Moreover, from the end of August, the temperatures, while remaining fairly high during the day, dropped considerably at night. This important temperature range has, in general, allowed an optimal completion of grape ripening and the development of great aromas”.

Druvorna i vinet är uteslutande plockade från vingårdsläget som sträcker sig över 4 hektar runt den charmiga byn Vagliagli. Området är en av de elva nya subzonerna (UGAs) som godkändes av Chianti Classico Consorzio för två år sedan. Beläget i de sydöstra delarna av Dievoles estate i Catignano är vingårdsläget perfekt beläget med solexponering på 360 meters höjd över havet. Jordmånen, präglad av lera och kalksten ger generellt viner som utmärker sig med mörkare fruktnoter och milda tanniner. Med vinstockar som är cirka 40 år gamla var ursprungsidén att plantera om dem på grund av att de hade blivit vildvuxna och stått orörda i flera år. Dievoles argonom Lorenzo Bernini försäkrade att resultatet skulle vara enastående om han fick några år på sig, och så blev det.

Förutom Dievoles lovordade egendom i Chianti Classico producerar de även toppviner i Montalcino under namnet Podere Brizio samt Tenuta Le Colonne i Bolgheri.

Tocca Stelle Chianti Classico 2021
Ekologiskt odlad