Allegrini La Poja 2013

Den 14 februari lanserar systembolaget Allegrini La Poja 2013 i deras tillfälliga exklusiva sortiment.

La Poja är ett av Valpolicellas, om inte Italiens, absolut mest ikoniska vin. Högst belägen på den världsklassiga vinkullen ”La Grola” ligger 2,75 ha som tillägnas La Poja. Där avnjuter vinrankorna 360 graders solexponering och tack vare ett högre kalkinnehåll i jordmånen och större vita stenbitar dräneras marken bättre samtidigt som den håller värmen längre. Vinrankorna av Corvina planterades här på 70-talet i ett uppbindningsmetoden kallat dubbel Guyot (standardvarianten i Bordeaux) och vinbönderna runtomkring tyckte Giovanni Allegrini hade blivit galen. Idag planteras mer än hälften av regionens vinrankor så här. Corvinadruvorna till La Poja skördades för hand i slutet av oktober och lagrades 20 månader på nya franska ekfat för att sedan lagras ytterligare i 8 månader på stora, gamla slovenska ekfat, slutligen lagrades vinet i 10 månader på flaska innan lansering.

Efter över 4 års lagring är detta ett vin som fortfarande visar enastående fräschör och friskhet. Ett mycket komplext och nyanserat vin med inslag av mörka körsbär, plommon, salvia och mörk choklad.

Vinet kommer att lanseras i två olika format, 750 ml och 1500 ml.

Pris: 699 kronor
Alkoholhalt: 14,5 %
Druvsort: 100% Corvina
Ursprung: Veronese, Venetien, Italien