Buccia från Sicilien, ett vitt vin - fast orange!

Buccia - Nytt och spännande orange vin från Sicilien!

Nu lanseras Buccia i Systembolagets beställningssortiment för 99 kr. Ett uttrycksfullt orange vin från Sicilien som i publik stil låter oss vinintresserade lära känna den stora trenden.

Buccia är gjort på Carricante-druvor från Sicilien med fruktiga och fylliga toner av torkade aprikoser, apelsinskal, exotisk frukt och kryddor med en härligt läskande syra. Den höga syran tillsammans med skaltanninerna gör vinet till ett perfekt matvin. En perfekt match till både skaldjur, lagrad pecorino och asiatiska rätter. Avnjut gärna också som apertif, lättare plockmat och små tilltugg.

– Oavsett om du är erfaren på orange vin eller en nyfiken nybörjare har Buccia något att erbjuda. Vinet är både komplext och tillgängligt med sin lättare publika stil, fruktiga smak och läskande syra. Vi är glada över att kunna erbjuda ett orange vin som detta i Systembolagets beställningssortiment säger Matilda Paganelli-Jarevik, Produktchef Iconic Wines.

Siciliens terroir i varje glas
    Druvorna till Buccia skördades på Sicilien, medelhavets största ö, där en mosaik av mikroklimat och jordmån, inklusive vulkanisk jordmån från Etna-berget, skapar idealiska förhållanden för vinodling. Vinet har fått sitt namn från det italienska ordet för skal ("buccia"), vilket symboliserar den unika framställningsmetoden där gröna druvor vinifieras som rött vin. Skalkontakten ger vinet sin vackra orangea färg, komplexitet och en trevlig strävhet.

Redan hyllad av vinpressen
    ”Suveränt vin med massor av härligt egensinne.” – Vinliv, Johan Franco Cereceda mars 2024

”Oerhört prisvärt” – Vinliv, Johan Franco Cereceda mars 2024

Fynd! ”Det här imponerar i all sin enkelhet” – Vinoro mars 2024

Buccia finns nu tillgänglig att beställa på Systembolaget!

Buccia

Volym: 750 ml
    Ursprung: Italien, Sicilien

För mer information och högupplösta bilder, kontakta: