Tocca Stelle 2020 - återkommande favorit i Systembolagets tillfälliga sortiment.

Efterlängtad återlansering av glimmande Tocca Stelle Chianti Classico i Systembolagets exklusiva sortiment!

Den 18 november släpps 12.600 flaskor av den återkommande favoriten Tocca Stelle Chianti Classico i Systembolagets tillfälliga sortiment - nu med årgång 2020. Utmärkelserna har duggat tätt de senaste åren över Dievoles ekologiska pärla.

Tocca Stelle är ett elegant och nyanserat vin i klassiskt snitt med doft och smak av körsbär, kanel, pomerans, anis, salvia, viol och ceder. Ett vin med bra koncentration, vibrerande syra och elegant mjuka tanniner. Kan drickas nu men med fördel lagras 5-10 år. Passar väl tillsammans med det italienska kökets alla rätter, en god ost och charkbricka, pasta bolognese, en klassisk köttbit eller varför inte en carpaccio.

Lorenzo Bernini, Dievoles agronom och produktionsansvarige är nöjd med årgång 2020;

- Förutsättningarna var lämpliga för att producera viner med god struktur och balans. Våren var sval och regnig fram till mitten av juni. Därefter präglades växtsäsongen av mycket lite nederbörd och från mitten av augusti och framåt satte höga temperaturer och nordliga vindar hårt tryck på vinstockarna som trots de stressiga förhållandena klarade sig fint tack vare sina väletablerade rötter i den välskötta jorden

Chianti Classico, Toscana

Druvorna kommer enbart från vingårdsläget med samma namn om 4 hektar runt byn Vagliagli som är en utav de elva nya sub zonerna (UGAs) som Chianti Classico consorziot godkände under förra året. Vingårdsläget ligger i de sydöstra delarna av Dievoles estate i Catignano, läget har förmånen att ligga med perfekt solexponering på 360 meters höjd över havet. Jordmånen här kännetecknas av lera och kalksten och viner som produceras i detta område visar i allmänhet lite mörkare frukt med mjuka tanniner. Stockarna är runt 40 år gamla vilket är ovanligt, tanken var först att plantera om då de var vildvuxna och hade stått orörda ett antal år. Dievoles agronom Lorenzo Bernini lovade att resultatet skulle bli enastående om han fick några år på sig och resultatet blev detta fantastiska vin. Tocca Stelle 2020 har lagrats ett år på stora franska ekfat om 4 100 och 4 300 liter. Druvorna plockades för hand i oktober. Skördeuttaget var cirka 1 kilo per vinranka.

Förutom deras lovordade egendom i Chianti Classico producerar Dievole även toppviner i Montalcino under namnet Podere Brizio samt Tenuta Le Colonne i Bolgheri.

Tocca Stelle Chianti Classico 2020
    Ekologiskt odlad